السبت، أكتوبر 11، 2008

نص الرسالة المفتوحة التى وجهها الشيخ القرضاوى للرد على أحمد كمال أبو المجد



بيانات وتصريحات

10 / 10 / 2008

 فضيلة العلامة الشيخ القرضاوى الدوحة – وجه العلامة الدكتور يوسف القرضاوي - رئيس الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين - رسالة مفتوحة مطولة إلى الدكتور أحمد كمال أبو المجد رد فيها على الانتقادات التي وجهها له أبو المجد على خلفية إثارة الشيخ لقضية المد الشيعي في الدول العربية السنية.


وفي رسالته أبدى العلامة الشيخ القرضاوي أيضا استغرابه من توالي انتقادات كتاب وعلماء من السنة لبيانه وتصريحاته الأخيرة التي حذر فيها من المد الشيعي بين المسلمين السنة في الوقت الذي توقف فيه هجوم الكتاب والصحفيين الشيعة عليه.

وكان د. أبو المجد قد وجه انتقادات للعلامة القرضاوي في مقال نشرته جريدة " الدستور " المصرية يوم 30 سبتمبر الماضي .

وهذا نص الرسالة :

بسم الله الرحمن الرحيم

سعادة الأستاذ الدكتور أحمد كمال أبو المجد

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.

ولقد قرأتُ رسالتك المنشورة في صحيفة (الدستور) المصرية، ودقَّقت النظر فيها.

وعجبتُ أن تصدر من مثلك، وأنت السياسي المجرِّب، والقانوني البارع، والإسلامي المعروف، وسليل العائلات الشرعية العريقة أبوَّة وخؤولة .

والذي أدهشني في الرسالة: أنك تخاطبني وكأنك لا تعرفني، ولا تعرف اتجاهي، ولا مواقفي ولا تاريخي الفكري والدعوي، على أننا طالما التقينا في مجالات شتَّى، في مصر، وفي قطر، وفي الجزائر، وفي البحرين، وفي الأردن، وفي روما، وفي غيرها. وما كنتُ يوما من الأيام مهيِّجا ولا داعيا إلى فتنة ولا فُرقة. بل داعية إلى التقريب بين الفرق الإسلامية، وحين سعيتُ إلى تأسيس الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين، دعوتُ فيه ممثِّلين لكلِّ الفرق والمذاهب المتَّبعة والمعروفة في الأمة، التي لم تنشق عن الأمة تماما، ولم تمرُق من الإسلام وعقائده الأساسية.

فدعوتُ إخوة يمثِّلون كلَّ الطوائف والمذاهب الإسلامية: من الزيدية، ومن الإمامية الاثنى عشرية، ومن الإباضية، وكان من الذين دعوتهم: آية الله محمد علي تسخيري، الذي عرَفتُه منذ سنين طويلة، وجَّهتُ إليه الدعوة، ورشحتُه لمجلس الأمناء، ثم للمكتب التنفيذي، بل رشحتُه ليكون أحد نوابي، وأوصيتُ بانتخابه، وهذا كلُّه في إطار حرصي على التقريب، والتوحيد، وهو تتمَّة لما قمتُ به في هذا المجال من المشاركة في مؤتمرات التقريب، التي عُقدت في الرباط، وفي دمشق، وفي البحرين، ثم في الدوحة.

ولكن دعوتي إلى التقريب لم تكن مطلقة، بل كانت مقيَّدة، وكانت مشروطة، فمنذ مؤتمر المغرب، وأنا أبصِّر وأذكِّر بالعقبات التي تقف في سبيل التقريب، وبدون معالجتها يصبح التقريب مجرَّد مؤتمرات تُعقد وتنفض، وتُسفر عن قرارات وتوصيات هي حبر على ورق.

من هذه العقبات التي أكَّدتها في كلِّ مؤتمر:

1. الموقف من القرآن الكريم، وأنه كلام الله المكتوب في المصحف، لا يقبل الزيادة ولا النقصان.

2. الموقف من الصحابة وأمهات المؤمنين، الذين نقلوا إلينا القرآن، وحفظوا لنا السنن، وهم تلاميذ المدرسة المحمدية، وهم الذين فتحوا الفتوح، وأدخلوا الأمم في الإسلام، فلا غرو أن أثنى عليهم القرآن، وأثنى عليهم الرسول، وجعل قرنهم خير القرون بعد قرنه، كما سجَّل لهم التاريخ بطولات وصفحات ومواقف أخلاقية بمداد من نور. فلحساب مَن نشوِّه تاريخ هؤلاء الأبطال؟ ولماذا يريد بعض منا أن يصوِّر تاريخ خير قرون الأمة وكأنه ظلمات بعضها فوق بعض؟.

3. التوقف عن نشر المذهب الاعتقادي في البلاد الخالصة للمذهب الآخر. فإنك قد تكسب عشرة أو عشرين أو مائة أو مائتين، أو ألفا أو ألفين، ولكن حين يكتشف المجتمع أنك تحاول تغيير عقائده، ومحاربه مذهبه، سيتَّجه إليك باللعنة، وستقف الملايين كلُّها ضدَّك، ولكن الخطورة أن يتأخر هذا الاكتشاف.

4. الاعتراف بحقوق الأقلية، الدينية والسياسية، سواء كانت الأقلية سنية أم شيعية.

وهذا ما صارحتُ به الإخوة في إيران حين زرتُهم منذ عشر سنوات، في الولاية الثانية للرئيس محمد خاتمي، الذي يتَّمتع بأفق رحب، وعقل متفتِّح، والذي قابل تحيتي بمثلها، حينما حضر إلى الدوحة منذ سنتين للمشاركة في أحد المؤتمرات، وأصرَّ على أن يزورني في بيتي.

كما صارحت المشايخ وآيات الله حيثما لقيتُهم، في طهران، وفي قم، وفي مشهد، وفي أصفهان، المدن التي زرتُها.

من شأن النذير أن يصرخ:

وما تمنيتموه من أن لو كان إعلان موقفي هذا بيني وبين إخواني من علماء الشيعة في إطار محدود، بدل إعلانه على عوام الناس في الصحف, أقول: هذا قد تمَّ يا دكتور خلال أكثر من عشر سنوات, تمَّ في مؤتمرات التقريب, وتمَّ خلال زيارتي لإيران سنة 1988م بيني وبين علماء طهران وقم ومشهد وأصفهان. وتمَّ فيما كتبتُه من بحوث ورسائل آخرها رسالة (مبادئ في الحوار والتقريب بين المذاهب "الفرق الإسلامية"), ولكني وجدتُ أن المخطط مستمر, وأن القوم مصمِّمون على بلوغ غاية رسموا لها الخطط, ورصدوا لها الأموال, وأعدُّوا لها الرجال, وأنشأوا لها المؤسسات، ولهذا كان لابد أن أدقَّ ناقوس الخطر, وأجراس الخطر -يا دكتور- لا تؤدِّي مهمَّتها ما لم تكن عالية الصوت, تُوقظ النائم, وتنبِّه الغافل, وتُسمع القريب والبعيد. أرأيتَ أجراس إنذار الحريق؟ وما تُحدثه من دويٍّ هائل قد يُزعج بعض مرهفي الحساسية, ولكن هذه طبيعتها.

وأنا أردتُ أن أنذر قومي, وأصرخ في أمتي, محذِّرا من الحريق المدمِّر الذى ينتظرها إذا لم تَصْحُ من سكرتها, وتتنبه من غفلتها, وتسدَّ الطريق على المغرورين الطامحين الذين يطلقون الشرر فيتطاير, ولايخافون خطره!.

أنا النذير لقومي يا دكتور, والنذير لا يجلس في غرفة مغلقة ويصيح، وسيعلم المخالفون من قومي من قريب أني أنا المصيب وهم المخطئون, ولا أحبُّ أن أتمثَّل بقول الشاعر:

أمرتهمو أمري بِمُنْعَرَجِ اللِّوَى فلم يستبينوا النصح إلا ضحى الغد!

وقد قال تعالى في شأن قوم: {وَلَقَدْ جَاءَهُمْ مِنَ الْأَنْبَاءِ مَا فِيهِ مُزْدَجَرٌ * حِكْمَةٌ بَالِغَةٌ فَمَا تُغْنِ النُّذُرُ} [القمر: 4، 5].

على أن ما نبَّهت عليه، وما حذَّرت منه -يا دكتور- واضح كلَّ الوضوح, كالشمس في ضحى النهار, لا يحول دونها سحاب ولا دخان.

فالغزو الشيعي للمجتمعات السنية أقرَّ به الشيعة أنفسهم, هل نريد أن نكون ملكيين أكثر من الملك؟.

لقد أقرَّ بهذا الرئيس السابق رفسنجاني, والذي يعدُّونه الرجل الثاني في النظام الإيراني في لقائي معه على شاشة الجزيرة في 21/2/2007م.

فقد رفض أن يقول أىَّ كلمة في إيقاف هذا النشاط الشيعي المبيت, وقال: إنسان عنده خير كيف نمنعه أن يبلِّغه؟

ووكالة الأنباء الإيرانية (مهر) اعتبرت انتشار المذهب الشيعي في أهل السنة من (معجزات آل البيت)!

وآية الله التسخيري لم ينكر ذلك, ولكنه اعترض على تسميتي (التبليغ الشيعي) تبشيرا, وهو المصطلح المستعمل في نشر النصرانية, وكأنه يشير بكلمة (تبليغ) إلى أن الشيعي مأمور بتبليغ مذهبه وعقيدته, كما أن الرسول مأمور بتبليغ ما أُنزل إليه من ربه, وكلمة (تبشير) كما ذكرتُ في بيانى السابق, مقتبسة من تعبير الإمام محمد مهدي شمس الدين رحمه الله.

وآية الله الشيخ محمد حسين فضل الله, أنكر عليَّ أني لم أغضب من أجل نشر التبشير المسيحي, كما غضبت من أجل نشر التبشير الشيعي, وقد رددتُ على هذا الزعم في بياني السابق.

على أن الواقع العملي هو أصدق شاهد على ما أقول, فها نحن نرى مجتمعات سنية خالصة, لم يكن فيها من عشرين سنة شيعي واحد, ولم يكن فيها أيَّ مشكلة تؤذن بصراع ديني فِرَقِي (طائفي) قد أمسى فيها شيعة يتحدثون وينشطون ويتحرَّكون، ولهم صوت مسموع، ويطمعون أن يزدادوا ويكثروا، ويسعون إلى أن ينموا يتوسَّعوا.

ومَن يستريب في قولي، فلينظر إلى مصر والسودان وتونس والجزائر والمغرب وغيرها، فضلا عن البلاد الإسلامية في إفريقيا وآسيا، ناهيك بالأقليَّات الإسلامية في أنحاء العالم. بل يجب أن ينظر إلى أرض الإسراء والمعراج فلسطين، التي حاول الشيعة في إيران اختراقها، وفُتن قليل منهم بذلك، كما حدَّثني بعض رؤساء الفصائل، وهذه جريمة لا تُغتفر، لضرورة الفلسطنيين إلى التوحُّد لا إلى مزيد من الانقسام.

متى يكون الوقت مناسبا؟

والقول بأن تحذيري جاء في غير وقته: غير مفهوم. فمتى وقته إذن؟ أبعد خراب البصرة -كما يقال- يكون وقته؟

أعتقد أن هذا هو وقت البيان الواجب، بل ربما تأخَّرنا بعض الوقت، ومن المتَّفق عليه بين الأصوليين: أن تأخير البيان عن وقت الحاجة لا يجوز.

ما الخطر في نشر التشيع في عالم السنة؟

وقد يسأل سائل: وما الخطر في ذلك؟

الخطر في ذلك نراه بأعيننا، ونلمسه بأيدينا، في بلاد الصراع المذهبي (الطائفي) الذي راح ضحيَّته عشرات الألوف ومئات الألوف، كما هو جلي لكلِّ ذي عينين في العراق، مليشيات الموت، وتحريق المساجد والمصاحف، والقتل على الهُويَّة، قتل كل من اسمه عمر أو عثمان أو عائشة، إلى آخر ما شهدناه من مآس تقشعر لها الأبدان.

كما شهدناه في لبنان، وفي اجتياح حزب الله أخيرا لبيروت، وما صاحبه من جرائم لا تكاد تصدَّق.

بل حسبنا ما يجري في اليمن الآن من صراعات دموية بين الحكومة من جهة وبين الحوثيين الذين كانوا زيدية مسالمين ومتآلفين مع إخوانهم الشافعية، فلما تحوَّلوا إلى اثنى عشرية، انقلبوا على أعقابهم، يحاربون أهلهم، ويقاتلون قومهم.

وهذا مثل بارز يجسِّد الخطر الذي نخافه ونحذِّر من وقوعه.

الخطر في نشر التشيع أن وراءه دولة لها أهدافها الإستراتيجية، وهي تسعى إلى توظيف الدين والمذهب لتحقيق أهداف التوسُّع، ومد مناطق النفوذ، حيث تصبح الأقليات التي تأسَّست عبر السنين أذرعا وقواعد إيرانية فاعلة لتوتير العلاقات بين العرب وإيران، وصالحة لخدمة إستراتيجية التوسع القومي لإيران.

إغلاق الملف:

وأعجب ما قرأتُه في رسالة صديقنا د. كمال أبو المجد، قوله: إن لي عندكم دعوة ورجاء، أن تسارعوا -دون انتظار دعوة من أحد- إلى إغلاق هذا الملف بغير إبطاء، وكأنه ما فُتح!!.

ولماذا فُتح إذن؟ أفُتح بدون وعي؟ أم بوعي وبصيرة؟ وهل فُتح لأمر يستحقُّ أن يفتح من أجله أم فُتح عبثا ولهوا، أم اعتباطا ومصادفة؟

إني فتحتُ هذا (الملف) لأني شعرتُ بالخطر يهدِّد أمتي بمزيد من الانقسام في المجتمع الواحد، ومزيد من الصراع، فبادرتُ بتنبيه قومي على الخطر، ورجوتُهم أن ينتبهوا للمآلات وللمخاطر التي يمكن أن تحيق بهم.

إن الرائد لا يكذب أهله، والأمين لا يخون قومه، ولا يسع امرءا يؤمن بالله واليوم الآخر، أن يغمض العين على ما يجري من حوله من تشييع المجتمع السني، وهو ساكت.

كأنك تريدني يا دكتور، أن أخون ديني ورسالتي، وأن أضلِّل قومي وأمتي، وأن أنقض الميثاق الذي أخذه الله على أهل العلم ليبيّن للناس الحقَّ ولا يكتمونه، وأن أكون شيطانا أخرس، حيث أرى بلاد السنة تنتقص أطرافها أمام الغزو الشيعي، وأقف ساكتا، لأن السكوت من ذهب!

إن المناداة بإغلاق الملف فرار من المواجهة مع الواقع، والواجب في مثل هذه الحال هو المواجهة والتصدِّي ولكن بالحكمة والاعتدال. وإن كان د. أبو المجد له كتاب (حوار لا مواجهة) ففي بعض المواقف أرى أنه لا بد من المواجهة والحسم. ولكلِّ مقام مقال.

هل نحجر على نشر المذهب؟

وقد يتساءل البعض: هل المطلوب هو الحجر على نشر المذاهب الاعتقادية؟ ونقول: إن هذا إذا كان باتفاق أهل المذهبين الكبيرين: السني والشيعي، فلا حرج. إذ يرى الحكماء من المذهبين أن لا حاجة إلى ذلك، لأن نشر المذهب في جماعة المذهب الآخر يثير حساسية وفتنة وتحفُّزا للمقاومة، وهذا ينافي فكرة التقريب. وهو ما اتَّفق عليه العقلاء من علماء المذهبين في لقاءات ومؤتمرات شتَّى (في الرباط والبحرين والدوحة). وتعاهدوا على ذلك، فيجب احترامه ورعايته، {فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّمَا يَنْكُثُ عَلَى نَفْسِهِ} [الفتح:10].

وأما إذا أُريد إطلاق الحرية في ذلك، فيجب أن يعلن الفريقان ذلك، وأن يتمَّ ذلك في وضح النهار، دون تسلُّل أو عمل في الخفاء، وأن يكون سلاح الجميع الحجَّة والبرهان، لا المال والإغراءات المختلفة. وأن يكون من حقِّ كلِّ فريق الرد العلمي على الفريق الآخر، وأن يسلِّح جماعته بالثقافة الواقية من الغزو. ولا سيما إذا كان غزوا منظَّما يقوم به أفراد مدرَّبون، وتسنده دولة غنية كبيرة ذات رسالة.

فإن أول ما يقوم به الداعي إلى مذهب اعتقادي: أن يهاجم المذهب الآخر، ويبيِّن أنه ضلال وباطل، وأنه ينتهي بصاحبه إلى النار، وأنه لن ينجِّيه من النار إلا اعتناق أصول المذهب الآخر، وهنا يجد المدعو نفسه مضطرًّا للدفاع، وخير وسائل الدفاع الهجوم. فيهاجم مذهب الداعي، ويدلِّل على بطلان أسسه واحدا بعد الآخر. فيقول السني للشيعي مثلا: إن دعوى وصية النبي صلى الله عليه وسلم لعليٍّ بالخلافة له ولذريته من بعده، لا أصل لها في القرآن ولا في السنة الصحيحة، وهي تتنافى مع ولاية الأمة على نفسها، وجعل أمرها شورى، {وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ} [الشورى:38]، وقوله تعالى لإبراهيم: {إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ} [البقرة:124].

واتهام الصحابة بكتمان الوصية وخيانة الرسول، واغتصاب حقِّ علي: يناقض ثناء الله عليهم في القرآن في أكثر من سورة، وثناء الرسول عليهم، وثناء التاريخ عليهم، ويتناقض مع موقف عليٍّ الذي كان لهم مشيرا ومعينا، ولم يعلن للناس يوما أن عنده وصية من رسول الله صلى الله عليه وسلم.

ولو كان هذا حقًّا لم يتنازل الحسن بن علي عن الخلافة التي بُويع بها، ويدعها لمعاوية حقنا لدماء المسلمين، وقد أثنى عليه الرسول الكريم بموقفه.

ودعوى أن عليًّا رضي الله عنه وأحد عشر من ذريته أئمة معصومون لا يجوز عليهم الخطأ: لا دليل عليها من قرآن ولا سنة، وقد أمرنا الله في عدد من آيات كتابه بطاعة الله والرسول، ولم يأمرنا بطاعة الأئمة، إلى آخر ما يقال هنا من الردِّ على الدعاوى والشبهات، وهو كثير وطويل.

ويستطيع السني أن يعلن بكلِّ اعتزاز: أن مذهبه هو الذي يتوافق مع تطلُّعات البشرية المعاصرة إلى التحرُّر والمساواة، دون تمييز لأسرة لها حقُّ حكمهم بغير اختيارهم، فلا وصية لهم ملزمة من السماء، ولا أحد له حقُّ العصمة، فلا يعترض عليه.

لم أَحِدْ عن الوسطية:

بقي هنا الإجابة عن سؤال مهم وجَّهه إليَّ بعض الإخوة قائلا: إنك كنتَ دائما من دعاة الوسطية والاعتدال، حتى عُرف هذا المنهج بك، وعُرفتَ به، وقال مَن قال عنك من الباحثين والمفكرين: رائد الوسطية. وهو ما نعتقده من خلال مطالعتنا لتراثك ومواقفك، ولكنك في هذه القضية مِلْتَ بقدر ما إلى التشدُّد والمواجهة، فما تفسير ذلك؟

وأحبُّ أن أبيِّن هنا: إني لم أَحِدْ عن منهج الوسطية قيد شعرة، ولكن بعض الإخوة قد يفهمون الوسطية على غير ما فهمتُها. فهم يحسبون أنها الميل إلى التيسير في كلِّ شيء، وأخذ موقف اللين في كلِّ أمر، وهذا ليس بصحيح.

فالوسطية عندي: أن أشدِّد في موضع التشدُّد، وأن ألين في موضع اللين. وأن أحرِّم حيث يجب التحريم، وأن أحلِّل حيث ينبغي التحليل.

ولذا وقفتُ في موضوع (فوائد البنوك) مع المتشدِّدين، ولم أَمِل مع الذين يريدون أن يحلِّلوها بسبب وآخر، وأصدرتُ كتابي (فوائد البنوك هي الربا الحرام)، وفي كثير من المواقف أتشدَّد تبعا للأدلة، وإن كان التيسير هو الغالب عليَّ.

وفي القضايا المتصلة بالعقيدة، أقف كالجبل الأشم، لا أتزحزح، ولا أتزلزل، ومن هنا كان موقفي من الشيعة والتشيع، وهذه هي الوسطية الحقَّة. وهو ما عبَّر عنه أبو الطيب -فأجاد- بقوله:

ووضع النِّدى في موضع السيف بالعلا مُضِرٌّ، كوضع السيف في موضع النِّدى!

رسالة إلى المفتونين بإيران:

وأخيرا كنتُ أودُّ من د. أبو المجد أن يوجِّه رسالته هذه -أو رسالة مثلها على الأقل- إلى المفتونين بإيران وحزب الله من قومنا، بل من أصدقائه وأصدقائي، الذين يعز عليَّ أن أراهم في موقف يفتقد الشرعية، والذين لم تحدِّثهم أنفسهم بكلمة نقد يوجِّهونها للذين أسفُّوا في خصومتهم معي، وافترَوا علي بالباطل، فخذلوني حيث تجب النصرة، حتى كدتُ أتمثَّل بقول الشاعر:

وإخوان حسبتهمو دروعا فكانوها، ولكن للأعـادي!

وخلتهمو سهاما صائبات فكانوها، ولكن في فؤادي!

كنتُ أود من أبو المجد أن ينصح لهم مخلصا: أن يرفعوا الغشاوة عن أعينهم حتى يبصروا، وينزعوا أصابعهم من آذانهم حتى يسمعوا، أجل، حتى يرَوا ويسمعوا ما يجري في بلاد السنة من حولهم، ولا يعتبروا ذلك شيئا لا يستحقُّ الالتفات، فإن (فقه الموازنات) و(فقه الأولويات) الذي قالوا إنهم أخذوه منِّي، يوجب عليهم أن يعيدوا النظر في (تنزيل هذا الفقه على الواقع)، فمن المهم أن يُعلم أن البلاء الذي لا يمكن تداركه وعلاجه بعد وقوعه مقدَّم فقها وشرعا على البلاء الذي يمكن تداركه ووقوعه. ومن ذلك تغيير اعتقاد المرء من فرقة إلى فرقة، كانتقال المسلم من السنة إلى الشيعة، فهذا إذا وقع لم يمكن تداركه بحال.

وقد كان (العراق) ذا أغلبية سنية كبيرة إلى القرن الثامن عشر، ثم بدأ الزحف المخطَّط في غفلة من الدولة العثمانية. بل كانت (إيران) نفسها سنية، كما يشهد بذلك تاريخ علمائها في التفسير والحديث والفقه والأصول واللغة والأدب والتاريخ وغيرها، ثم أصابها ما أصابها، وغدت اليوم دولة التشيُّع الكبرى في العالم.

ومن أغرب ما قاله هؤلاء الأصدقاء: إن تحذيرنا من الغزو الشيعي لمجتمعات السنة، وقوف مع الاستكبار الأمريكي، أو الاستعمار الصهيوني، ولا تلازم بين هذا وذاك، فنحن نرفض الغزو الشيعي، ونقف في وجه الطغيان الأمريكي، والعدوان الصهيوني، جنبا إلى جنب، ونؤيد المقاومة بكلِّ قوَّة ضد الصهاينة والأمريكان في فلسطين ولبنان والعراق وأفغانستان.

وزعمهم أن موقفي المحذِّر من الغزو ينافي الدعوة إلى (الوحدة الإسلامية) غير مسلَّم، فالوحدة الإسلامية إذا لم تقُم على أساس مكين من كتاب الله وسنة رسوله، لن تقوم لها قائمة. ولذا قال تعالى: {وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا} [آل عمران:103]. فالوحدة إذا لم تعتصم بحبل الله لا خير فيها، والإسلام يرى أن التفرُّق على الحقِّ خير من الاتحاد على الباطل. ورحم الله ابن مسعود - رضي الله عنه - الذي قال: الجماعة ما وافق الحقَّ وإن كنتَ وحدك. وحسبنا قوله تعالى: {وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ} [المائدة:2]، ومثله الاتحاد على الإثم والعدوان، منهيٌّ عنه ولا خير فيه.

كنا نتمنَّى من أصدقائنا أن يقولوا كلمة واحدة للذين نشتكي منهم: أن كفُّوا أيديكم عن المجتمعات السنية اليوم، ولنتفرغ جميعا للصهيانة والأمريكان! ولكنهم لم يقولوها.

فهل يُراد منا أن ننام على آذاننا حتى يتم الغزو مهمَّته في عقر دارنا، وتتحوَّل مجتمعاتنا عن معتقداتها، وثوابتها، ونحن في غفلة لاهون، وفي غمرة ساهون؟ وإذا رفعنا أصواتنا محذِّرين ومنذرين كنا مثيري فتنة بين المسلمين؟

وفي الختام، أريد أن أسجل هنا نقطة مهمة، فمن العجيب أن وكالة الأنباء الإيرانية قد صمتت، ومراجع الشيعة قد توارَوا إلى الخلف، وتركوا أهل السنة يردُّ بعضهم على بعض، وهم يتفرَّجون! وهو مشهد مذهل حقًّا: ألا يوجد في المجتمع الشيعي كاتب واحد ينتصر لموقفي، أي لأهل السنة، في إيران أو العراق أو لبنان أو الخليج! على حين نفر من رجال السنة من هنا وهناك -ولا سيما في مصر بلد الأزهر- مَن ركب جواده، وامتشق سلاحه، دفاعا عن الشيعة المظاليم!

اللهم إنا نشهدك على أننا لا نريد إلا الخير والسلام لأمة الإسلام. وكفى بك شهيدا. والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

أخوكم

يوسف القرضاوي

هناك 60 تعليقًا:

mido يقول...

امممممممم

موضوع محير
انا قريت الرسالة فى الدستور

بس كلام الشيخ كان ليه اثار سلبية
ليس اخرهاالقرصنة على موقع العربية

عموما

الاقوى هو اللى حيفرض طريقته و فكره

والمواجهة العادلة لازم تكون بين طرفين فى نفس قوة بعض او قريبين من بعض

يعنى

ايران اقوى واكثر تنظيما

واحنا زى مانت شايف
:)

عصفور المدينة يقول...

اللهم أيده بتأييدك
والله كلماته صادقة ومرتبة وعقلية وكلمات من خالفوه من قبيل دفن الرأس في الرمال

الباحث عن الحقيقة يقول...

أؤيد الدكتور القرضاوي
واقول فرق بين التقريب بمعنى الحوار واحترام الفكر والرأي والاخر
وبين ان اسمح لك بمد نفوذ سياسي يهدد الامن والاستقرار داخل الامة

أحمد كمال يقول...

أيد الله القرضاوي ، و جزاه عنا و عن الإسلام خيرا ، و رغم احترامي لبعض من انتقدوا بيانه ، و رغم الخوف من الفتنة ، إلا أن الحق أحق أن يتبع .

اللهم إني أسألك هداية لأمة نبيك محمد صلى الله عليه و سلم

مسلم من مصر يقول...

السلام عليكم
يحزننى أن عددا ممن ردوا على الشيخ القرضاوى هم من المفكرين الذين نجلهم و على رأسهم الأستاذ فهمى هويدى,و للأسف يبدو أن مفهوم التسامح و الوسطية صار مطاطاً لدرجة كبيرة,فالتسامح و الاعتدال له حدود إن زاد عنها صار تميعاً, نعم,التميع هو الوصف الوحيد لهذا الموقف.
الإسلام الحق يعلمنا أن نكون متسامحين و لينيين فى مواضع التسامح و اللين,و لكن يعلمنا أن نكون أقوياء أيضا فى المواقف التى تستدعى هذا,و إن لم نكن أقوياء فى وجه من يريدون غسل أدمغتنا و إفساد عقيدتنا,فمتى إذا؟
عجيب فعلا أن يُطلب منا دائما أن نتناسى و نتغافل و نغض الطرف,فى حين يظل المعتدى على استكباره,أى خلط هذا؟!!!
نسأل الله الهداية للجميع,و أن يبارك فى شيخنا القرضاوى
و جزاك الله خيرا يا أخى على نقل هذا المقال.

عاشق الورد يقول...

سلام عليكم
ياخ المهندس مصرى
انا فعلا ما بحب اى حد من الملل اللى تابعه للسلام زى الشيعه باقسامها او الدروذ
لان فى رايى ان دول كلهم اخطر على الاسلام والمسلمين من اليهود نفسهم
لان اليهودى معروف انه عدو المسلمين
انما اللى بيقولك انا طايفه من دينه بس فى الاصل هو عايز يمحيك دى مشكله نفسها

عاشق الورد يقول...

بس بصراحه انا بيعجبونى الناس غير المسلمين جدا
وحقهم فى لازدهار اللى هما فيه
تعرفوا ليه السبب؟
لان عندهم ايمان بعقيدتهم بطريقه كبيره جدا
وده مش بجيبه من فراغ
بس ممكن اقولك اتكلم مع واحد يهودى او اى حد غير مسلم
ودى نقطه تنحسب لهم

زكرياء يقول...

مساء التشيع و التسنن و ما بينهما
اولا علينا التمييز بين امرين، اولهما البعد الديني في المسألة و الذي احسن القرضاوي فيه و لم يبد و لم يعرف عنه في يوم من الأيام انه مسيء فيه. فهو لم يتهم يوما فرقة بالكفر او الخروج عن الملة، و عرف عنه انه يحاول الجمع و يبتعد عن التفرقة و لو مواقف مشرفة في هذا الباب آخرها ايام حرب الصيف بين حزب الله و اسرائيل، حيث ظهرت خسة و نذالة عدد من الذين يسمونهم مشايخ وما هم من هذا في شيء، فكانوا مع اسرائيل ضد اخوانهم و زعموا انهم شيعة لا يجوز نصرتهم و لا حتى بالدعاء....المهم ان البعد الديني في هذه المشكلة ليس كبيرا، لكن ما هو اهم هو البعد السياسي القومي، فالكل يعرف ان رجال قم من المتشددين هم الذين يحكمون الآن و ان كثيرا من هؤلاء الملالي لا يزالون يحملون في انفسهم شيئا من العرب. قد يبدو الامر مضحكا و صبيانيا، لكن التاريخ يؤكد هذا التناطح بين ثقافتين و حضارتين. هؤلاء الملالي لا يزالون *و لا اعمم هنا* يحقدون على العرب الحفاه العراة الذين اسقطوا امبراطورية فارس التي عمرت قرونا و سادت العالم القديم قرونا عديدة، ازدهرت ثقافة الحقد هثه ايام الدولة الصفوية التي شيعت ايران و قامت بأعمال غريبة و شاذه تدل على حقد اعمى كهدم قبر الامام ابي حنيفة النعمان مرارا و تكرارا، و الحرص على التغلغل في العراق....و ايران ايام الشاه لم تكن إلا امتدادا لايران اليوم او ايران الصفويين، لكن بطعم اقل دينية و اكثر فارسية، فقد كان الشاه حليف الغرب المدلل يذل الخليجيين كل يوم و يملي عليهم ما يريد..اما اليوم فالدين هو البضاعة الرائجة تزامنا مع المشاكل و التحديات التي تواجهها الشعوب المسكينة...المهم ان الأمر كله لا يعدو كونه توسعا ذا خلفية قومية توسعيه استعمارية صرفة لا علاقة لها لا بالدين و لا بالتقريب بين المذاهب، و القرضاوي مصيب فيما قال و نظرته محقة فيما قاله عن تكون اقليات قد تكون مسمار جحا في يوم من الأيام و لعل مثال سنغفوره عبرة لم يعتبر...

مصري بالغربة يقول...

ايه اللي بيحصل ده

انا مقتنع جدا بكلام الشيخ القرضاوي

وكان لازم يكون هناك وقفة للمد الشيعي من زمان جدا

وهما دلوقت بيستغلوا فقر وحاجة الشعب المصري

وبيضحكوا ع الناس بالفلوس وباهل البيت وبكل ما لديهم من وسائل

انا فوجئت من كام يوم كده بمدونة لواحد مصري شيعي

بيتكلم فيها عن الشيعة وانه تحول للمذهب الشيعي من 3 سنوات وان ربنا هداه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سومه...مجنونه فى بلد عاقل يقول...

:)) طبعا مش عارف انا ليه مبتسمه اول ما قرات كلمه احمد كمال افتركت استاذ احمد كمال بتاعنا هههه
فاستغربت اما كملت عرفت انه احمد كمال بتاعهم يعنى مش تبعنا فارتحت وضحكت على نفسى كم ان تفكيرى سازج ..
ايه اللى حيعرف الشيخ القرضاوى كلام استاذ احمد كمال بتاعنا؟؟
معلش ذكاء
انا اتناقشت فى الموضوع دا قبل كدا معاكم وطلعت بنتيجه اتمنى تكونوا قريتوها
ومش حنزيد على كلام القرضاوى شىء
ربنا يهدى احوال المسلمين
وشكرا مهندس على نقلك المقال

طالب ثانوى يقول...

اؤيد الشيخ القرضاوى فى كل كلمة قالها لانه صوت العقل والمنطق

قلم رصاص يقول...

كلام العلامة القرضاةي منطقي جدا

بارك الله فيك يابشمهندس

تقبل مروري

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" يقول...

السلام عليكم
ربنا يبارك فيك يا باش مهندس
وينصر دين محمد يارب العالمين
كل عام وانتم الى الرحمن اقرب

عاشقه الفردوس يقول...

اللهم ثبتنا علي دينك يارب

جزاك الله خيرا ياباشمهندس

سبهللة يقول...

بارك الله فيك
وجزاك الله خيرا
يا باشمهندس
على عرض رد الشيخ الجليل
لولا انى دخلت عندك ماكنتش قريت الكلام الرائع دة

كيارا يقول...

بصراحه هو رد عليه رد كويس جدا

بس البوست طووووووووويل اوي

انا قريت نصه وهرجع اكمله

mahasen saber يقول...

لا اله الا الله محمد رسول الله..
انا اولا قريت الخطاب واستمتعت بحجة وبلاغة وتمكن العالم الجليل شيخنا القرضاوى من اسلوبه الخطابى
وقضيه زى دى تحمل خلاف بين فكرين كبار وعالم جليل يهاجم على ايه عشان بيحذر الامه انها تمسك علىسنة نبيها ومتنجرفش للتشدد والفرقه ومذهب آل البيت نفسهم يستنكروه...
ايه هيا البلد دى مش ناسيه للقرضاوى موضوع البنوك وقضية ربا البنوك
وخدنا على مهاجمة كل رمز عاقل وواعى ومدافعباستنماته وعقلانيه عن دين الكل بينقض عليه وعايز يفترس لحمه
من ابنائه قبل اعدائه....
على قد ما سعدت والله بكل كلمه فى خطاب عالمنا الجليل حيث اننى من قرائه المتابعين له ولكتبه العويه والتفسيريه المعتدله
على قد ما فى المقابل حزنت من جوه قلبى على حالنا وحال مثقفينا المصريين المسلمين وكان الاختلاف والخلاف والجدال فى الدين بقه هو ده الاطار الثقافى المطلوب.
لا حول ولا قوة الا بالله
وربنا يرحمنا
وبرافو علينا بقينا اداه فى ايد الفكر الغربى نضرب فى دينا ونخرب فيه بيها....
وميمنعش نقتل وننقض على رموزنا بيها
.....

mahasen saber يقول...

وانا قلت ليه اداه فى ايد الفكر الغربى مش الايرانى لان دى خطة اوربا منذ زمن لنخورة السيج المصرى وطبعا ده كان واضح من حوالى 200 سنه لما عملوا البهائيه وزرعوها فى ارض مصر وسابوها تطلع زى النبات الشيطانى لحد ما فقناله دلوقت وبقه بيناطحنا وبيطالب انه يبقا دين عقيده شخص اخترعها عايز يساويها بدين انزل من السما...
وده اليى عايزينه دلوقت اه مصر فى ظروف اقتصاديه صعبه واه المصريين بيفضلوا يموتوا فى البحر وفى عز البرد عن انه يقعد هنا صفر اليدين مستنى الفرج واه حالتنا فى الغالب لا تسر عدو ولا حبيب بس هما عارفين كويس قرب لواحد مصرى مصرى على دينه وشوفه هيتحول لايه وقوته هتبقا اضغعاف وهيعمل بيها ايه وهيدافع عن دينه ازاى...فقلولك على ايه
اتفضل يا ابنى نخور انتا وهو واستغلوا حب الشعب ده لال البيت وكل حاجهمن ريحة النبى واهه تبقا بلد سلطة فواكه سنى على شيعى على بهائى على مذهب صينى مستقبلا واهى تبقا كملت وكمان كام سنه تتقلب عراق بقدرة قادر...
زى ما عايزين وتبقا بزرميط وكله بيضرب فى بعضه
اه انا بحب ايران وبيعجبنى مواقفها الضد ضد امريكا وبيعجبنى انها كاسره مناخيرها فى منطقة بلاد فارس بسمبيعجبنيش انها تيجى تدعبس فى دينا وعقيدتنا ومبيعجبنيش مشاكلها مع الامارات على ر موسى ومكانتش ابدا عاجبانى حربها مع العراق اه انا احب ابن خالتى وممكن جوزها كمان بس مش اكتر من نفسى ولا من اخويا
..ويا رب ابقا قلت حاجه عدله اصل الدم ضرب فى نافوخى وحاسه انى خرفت ..

نيجار يقول...

يا سلام يا باشمهندس
أديني جيت بطياره
بس ياريت التعليق ينزل المره دي أحسن معلق ،
بص الشيخ القرضاوي أنا معاه على طول الخط وخاصة اني عاشرت شيعه كتير في الكويت وكانوابالفعل بيحاولوا يستميلونا ليهم تخيل لما مدرستك تحاول تقنعك بإنك تبقى شيعي وانت لسه في ثالثه متوسط(اعدادي)يعني سن برضه من السهل تشكيله وطبعا كانوا بيشتركوا في الموضوع ده مع المدرسات زميلاتي الايرانيات واللبنانيات الشيعه بس على مين ده الواحد صعيدي مجفل ولا يمكن حاجه تدخل دماغي غير اللي اتربيت عليه وانا شايفه برضه انه مخطط ومن زمان و طبعا تعاليمهم الغريبه من الطوبه الصغيره اللي بيصلوا عليها والاذان اللي بيقولو فيه حي على خير العمل و يوم التكفير اللي بيعذبوا نفسهم ويضربوا فيه نفسهم بوحشيه أكيد لا يمكن اقتنع بالكلام ده لأ وكان ليهم حاجات تانيه عجيبه وبجد كان ليه حق صدام في اللي كان بيعمله معاهم كان بيحجمهم شوف لما خدوا حريتهم في العراق عملوا ايه عارف المستشار السياسي بتاع صدام كان بيدرس لي القانون الدولي وبجد هو استاذي و قدوتي وكان بيدرس القانون الدولي لأولاد صدام وكا بيحكيلي الراجل ده كان بجد بطل وفي حكايات كتير محدش يعرفها وكفايه حبه للمصريين الله يرحمه،
المهم فيه على اليوتيوب لقاء للشيخ يوسف القرضاوي مع عمرو اديب بجد متكلم عن الموضوع ده بإستفاضه وكلامه جميل جدا ياريت تشوفه هو كان في رمضان معلش طولت عليك
تحياتي

mostafa rayan يقول...

قد اختلف مع الدكتور القرضاوي في بعض الأشياء ولكن هنا
انا اؤيده بشدة يجب علينا ان نعمل جميعا على مواجهة المد الشيعي
وكما قال الشيخ الوسطيه هي التشدد في مواقع التشدد والتسامح في مواقع التسامح

mido يقول...

انت فين يا باشمهندس؟!

كيارا يقول...

من هذه العقبات التي أكَّدتها في كلِّ مؤتمر
---------

بجد كل نقطه اكدها بحييه عليها

--------

وأنا أردتُ أن أنذر قومي, وأصرخ في أمتي, محذِّرا من الحريق المدمِّر الذى ينتظرها إذا لم تَصْحُ من سكرتها
-------

بالفعل مجهوده بارز وكلامه صح جداااااااا

----------
والقول بأن تحذيري جاء في غير وقته:

غير مفهوم. فمتى وقته إذن؟ أبعد خراب البصرة -كما يقال- يكون وقته؟

-------

ده اكيد الوقت اتخر
-------

ما الخطر في نشر التشيع في عالم السنة؟

وقد يسأل سائل: وما الخطر في ذلك؟

الخطر في ذلك نراه بأعيننا، ونلمسه بأيدينا،

في بلاد الصراع المذهبي (الطائفي)

الذي راح ضحيَّته عشرات الألوف ومئات الألوف

----------
سالة إلى المفتونين بإيران:

وأخيرا كنتُ أودُّ من د. أبو المجد أن يوجِّه رسالته هذه -أو رسالة مثلها على الأقل- إلى المفتونين بإيران وحزب الله من قومنا، بل من أصدقائه وأصدقائي، الذين يعز عليَّ أن أراهم في موقف يفتقد الشرعية،

--------

العجيب أن وكالة الأنباء الإيرانية قد صمتت، ومراجع الشيعة قد توارَوا إلى الخلف، وتركوا أهل السنة يردُّ بعضهم على بعض، وهم يتفرَّجون! وهو مشهد مذهل حقًّا: ألا يوجد في المجتمع الشيعي كاتب واحد ينتصر لموقفي، أي لأهل السنة

--------------

بعد كل الكلام ده بجد بتفق مع القرضاوي وبجد مستغربه من النقد اللي اتوجه ليه

šσяšαяαα يقول...

السلام عليمك

ماكنا نايمين وفحالة غياب عن الوعى لازم تفوقونا يعنى

مااااااعلينا

انا مش شايفة غلطة صوغنونة حتى فى الكلام اللى الشيخ كاتبه

هى الناس غاوية تولع وخلاص.. حاجة تحرق الدم

وبعدين مش علشان فى شيعة احسن بكتير مننا يبقى خلاص نآمن بالعقيدة بتاعتهم ونقول امين

الله يكرمكم الحاجات دى مفيهاش سمك لبن تمر هندى

كل واحد عنده عقله ف راسه ويعرف يفصل كويس ويحكم كويس برضو

سلامات

أسامة سويدان يقول...

بارك الله فيك يا باشمهندس
أظن أن أصحاب المدونات الذين يهتمون بالموضوعات المهمة حقا قليلون وأظن أنك من خلال معرفتي بك مثقف كفاية لاختيارموضوعاتك اللتي تذكي بها فكر المترددين على مدونتك
فجزاك الله خيرا

أسامة سويدان يقول...

اما بالنسبة للموضوع نفسه فنحن نتعامل مع الشيعة على أنهم مسلمون ولكن لو تخيلنا فرضا أنهم مذهب من المذاهب السنية فهل هناك مذهب سني يحاول طمس مذهب آخر ويحاول إقناع أصحاب المذهب الآخر باتباعه وترك مذهبهم ؟ مع أن العقيدة واحدة! ما رأينا ذلك قط . فما معنى محاولة إقناع الشيعة للسنة بترك مذاهبهم وعقيدتهم واعتقاد المذهب الشيعي المختلف في القيدة اختلافا بائنا.
أظن أن الأمر واضح جدا. القوم أصحاب مشروع وفكرة يسعون لتطبيقها.وهي ليست فكرة إسلامية بالأساس وإلا فلماذا يريدون تشييع السنة ويتركون أهل الديانات الأخرى أساسا ؟!
أما كان الأولى بهم الدعوة إلى الإسلام في الأقوام التي لا توحد الله ولا تؤمن بالإسلام أصلا؟ هذا إذا كان العمل والسعي لمصلحة الإسلام لا لمصلحة قومية أو قطرية أو مذهبية أو بالأحرى سياسية.
أما بالنسبة للعلامة القرضاوي حفظه الله فهو ما زال يبهرنا بعطائه وعلمه أسأل الله أن يحفظه وأن يجزيه خيرا
اما هذه المرة فهو يبهرنا بأمانة العلم عند العالم وكيف تمثل الحديث الشريف ( الدين النصيحة ) وهو ينصح للأمة كلها وهذا واجبه كرئيس للاتحاد العالمي لعلماء المسلمين. وما رأينا منه ولا نتوقع من مثله غير ذلك وهو السباق دائما إلى الفكر السليم والمنطق السديد أسأل الله له الثبات.
وإن هناك الكثير من الدعاة والعلماء والفقهاء في العالم إلا أن العلامة القرضاوي يعلم أين يضع علمة وكيف ومتى يقول كلمته. واتمث فيه قول الشاعر:
وغالى بنفسي عرفاني بقيمتها فصنتها عن رخيص القدر مبتذل
وعادة النصل أن يزهى بجوهره وليس يعمل إلا في يدي بطل
أما بالنسبة للمعترضين عليه فلطالما صرح القرضاوي بمواقف كثيرة ولطالما اعترض عليه المعترضون . إلا أن الحق غالبا ولا أقول دائما كان على لسان العلامة القرضاوي وقلمه. ولا أرى الحق هذه المرة إلا معه أيضا كعادته.
وأما المعترضون عليه فلهم كل التقديرو الاحتراموالشكر أيضا فلولا اعتراضهم ما كتب العلامة هذا المقالوالرد والتوضيح الذي بين الأمر وأرسى الحجة وأزال اللبس.
أسأل الله صلاح الحال وحسن المآل
وجزاك الله خيرا يا باشمهندس مرة أخرى

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

زى ما قولت لك يا محمد
الموضوع واضح ومافيهوش مزايدة
واللى بيهاجمو القرضاوى متحاملين شوية
وانا قريت الجرنان الاصلى يومها
وما شوفتش فيه اى حاجة شاذة او غريبة
الراجل قال كلام معقول جدا
انا بحاول اجمع معلومات عن الموضوع عشان اعمل تدوينة
تحياتى

TAFATEFO يقول...

شكراً يا مهندس

أنا فعلاً قريت خطابه وقريت كل تصريحاته في هذا الخصوص وعارف ان مهر هي اللي اصطادت في تصريحات مكرره ويقولها القرضاوي في كل مناسبه للتأكيد على خطورة المد في خلق الفتن .. وقلت كده لنواره

وأهو دلوقتي إيران اعتذرت .. وأكدت ان مهر لا تمثلها .. وأقروا خطورة الدعوه في البلاد الخالصه

شكرا على نشر الخطاب اللي فعلاً بيجيب ويرد على كل انتقاد موجه للشيخ القرضاوي

mony يقول...

اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعة و ارنا الباطل باطل و ارزقنا اجتنابه


جه الوقت اللي ماسك علي دينة كالماسك علي جمرة من النار


ربنا يثبتنا

و ده من علامات الساعة


بس اهم حاجة للاستعداد للزحف الشيعي هو معرفتهم و معرفة اصلهم
بالمطالعة و القرائة لناس موثوق منها

Gannah يقول...

أحييك على نشر هذا البوست الذى يدل على وعى وحس عالى بما يجرى حولك
وان شاء الله تنال أجر نشر هذا التحذير
طبعا كلام الشيخ القرضاوى صحيح وله دلائل كثيرة
ومصر بيئة خصبة جدااا لنشر المذهب الشيعى وخاصة ان كتير جدااا منا يجهل المذهب وعندنا نسبة أمية دينية عالية
أنا شخصيا حتى وقت قريب كنا أقول أنا مسلمة فقط
حتى جاءت حرب العراق وكنت وقتها فى انجلترا ووجدتهم يسألون هل أنت سنة ام شيعة
عندها انبهت لوجود شىء اسمه تشيع وبدأت أدرك أهمية معرفة الى أى مذهب ينتمى الانسان
فالجهل هو أحد العوامل التى تجعل الشخص لا يدرك ما يخططون له وعندها يمكن بحسن نية أن يتحول تدريجيا دون أن يدرى
أضعف الى هذا غياب تدريس التدين كمادة حقيقية فى المدارس
أنا أعتقد أن التحذي جاء فى وقته تماما والعجيب كما يقول أن يحاربه أهل السنة بينما يعترف الشيعة بالأمر
فهل نكون ملوكا أكثر من الملك ؟؟؟؟
سؤال منطقى جدااااا
نحن فى مصر نتبنى فكر الوسطية ولكن ذلك لا يجعلنا نفرط فى الثوابت
جزا الله العالم الجليل عنا خير الجزاء
والأمر يحتاج لوقفة من المسؤولين عن المؤسسات الدينية لنشر الوعى بالأمر بين الناس
-----------------------------
انا رأيت التدوينة منذ نشرها
الريدر بقى
لكن حبيت انتظر حتى يتوفر الوقت لاستطيع أن أقرأ بتركيز
تحياتى

(أم البنين) يقول...

جزاك الله خيرا
نسأل الله أن يؤيد الشيخ القرضاوي ويحفظه ويرزقه طول العمل والبركة وحسن الخاتمه
وأن ينجي مصرنا من الفتن ويحفظ الإسلام فيها

دعوة الفردوس يقول...

قرأت الرسالة على موقع الشيخ
و أكثر مااستشعرته فيها هو وجيعة الشيخ من انفلات القوم من حوله وتركه في مهب الريح وحده
فمن المؤذي أن يهاجمه أهل السنه أكثر من أهل الشيعه
وانا لله وانا اليه راجعون

mido يقول...

انا بعتلك رسالة على الميل

Soul.o0o.Whisper يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

أخى الفاضل /
أول شئ باشكرك على زيارتى

ربنا يكرمك يارب
و نردهالك فى الأفراح يارب ...:)

تانى هام :
جزاك الله خيرا على التدوينة

فعلا فعلا راااااائعة
و أنا بأؤيد الشيخ القرضاوى فى كلامه
فعلا ما شاء الله كلامه عقلانى جدا

و رغم انى بأرفض إنى أصنف نفسى مسلمة ايه ......
لكن الأهم من كدا انى فعلا افهم يعنى ايه اسلام
افهم عقيدة صح ...و فقه صح و مبادئ صح
أرفض التعدد و التحزب و التشيع
لكن فى نفس الوقت فاهمة ايه الصح و ايه الغلط و أعامل كل بما يليق
اقدر ادافع عن دينى و أرد شبهات المذاهب ..و ماحدش يقدر يستدرجنى بكلامه بغير ماكون مقتنعة انه صح

و بصراحة هوا اجمل كل اللى عاوزة اقوله فى قوله "إن المناداة بإغلاق الملف فرار من المواجهة مع الواقع، والواجب في مثل هذه الحال هو المواجهة والتصدِّي ولكن بالحكمة والاعتدال."

فعلا مش الحل اننا عشان نجمع الناس و نمنع الفرقة اننا نهرب من مناقشة موضوع المذاهب و حقيقة كل واحد عاوز ايه
و لا الحل بردوا اننا نقعد نسب فى بعض و يلعن بعضنا بعضا ، و كل واحد شايف انه الصح و غيره كافر مستحل الدم و المال

لكن بالفهم و العقل و الحكمة نتدارك مشكلة تعدد المذاهب لكن ابدا مايكونش السبيل اللى من خلاله اعدءنا يوصلو لينا

مش عارفة بيتهيألى إنى أتكلمت كتير
و حاسة ان لسه فى كلام محشور عاوز يطلع
بس كفاية كدا

اول زيارة و عاوزين نبئا خفاف على الناس
هههههههههههههههههه


خالص تحياتى

بت خيخة وأى كلام يقول...

انا اساسا مقريتش كلام احمد كمال ابو المجد
علشان اقدر اقول رايى فى رسالة الشيخ القرضاوى للرد عليه

صانعة الحرية يقول...

جزييييييت الجنه ونعيمها

مهندس مصري يقول...

يا جماعة انا رأيي معروف
أنا موافق الشيخ القرضاوي على كل كلمة قالها و علشان كده أخدت كلامه نسخ و لصق عندي في المدونة و ما ضيفتش عليه كلمة لإنه موضح كل حاجة و بعد كلامه ده مفيش سبب و لا حجة للجدال او إتهامه بإشعال الفتنة
و حأرد على تعليقاتكم كلها ان شاء الله في الآخر قبل ما أنزل البوست الجاي مباشرة
:)

~*§¦§ Appy §¦§*~ يقول...

طيب اعلق على ايه مش فاهمه برضه
الراجل بيقول كلام كويس ودى مشكله بينه وبين حد ووضح وجهه نظرة
موضوع السنه والشيعه
بصراحه انا احتكاكى بيهم يكاد يكون ضعيف واللى عرفته من اللى انا قابلتهم انه مقتنعين ان فيه حاجات غلط عندهم
بس عمرهم ما حاولوا يخلونى ابقى شيعه ولا حاجه
ربنا يقويه يا رب والخلافات دى كلها بقى تنتهى اصل بجد بقت مصيبه فى العالم وبعدين يا محمد والنبى مصر ماشيه بقفاها يعنى احنا ناقصين كمان بجد البلد بتنهار جامد واحنا مش عارفين نوحد اى حاجه فى اى حته

بت خيخة وأى كلام يقول...

قريت رسالة احمد كمال ابو المجد
وقريت رسالة الشيخ القرضاوى

كلام القرضاوى معقول وله من الحجة والمنطق انه يقنع عشرة زى كمال ابو المجد بوجهة نظره

بس برضه
انا ماليش في كل الحوارات دى
بين الشيعة والسنة
الشيعة اسمع عنهم
لكن عمرى ما قابلت حد منهم


انا واحدة من الناس مايفرقش عندى اللى قدامه مذهبه الدينى ايه
انا اللى يفرق معايا الانسان ده بيتعامل معايا ازاى
بيتعامل معايا باحترام
اهلا وسهلا
بيتعامل معايا بقلة ادب
تبقى قلة معرفته اكرملى واحسنلى


فبالتالى شيعة ولا سنة ولا مسيحى ولا ملحد
كل ده مايفرقش معايا

ربنا اللى هيحاسبهم مش انا



لكم دينكم ولي ديني

سلام يا محمد
اختك خيخة

fashkool يقول...

بخصوص الفرق بين السنه والشيعه فلا اعرف فرقا جوهريا .. ولكن احذر المسلمين من الفرقه .. العالم كله الان يتفرج على العرب والمسلمين وخلافاتهم المذهبيه كما تفرج من قبل على خيبتهم ووكستهم وخلافاتهم السياسيه التى ضيعت العراق ومن قبل فلسطين وفى الطريق لبنان واليمن والسودان وهلم جرا.. ولكن لا ارضى ان تكون مصر شيعيه .. هل من كلمة سواء بيننا وبينهم
اول زياره منى لكم .. تحياتى .

جعلوني مريض نفسيا يقول...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شرفت المدونة بزيارتك ليها
وشكرا علي تأكيد الكلمه انا مكنتش واخد بالي منها وشلتها خلاص
بألنسبه لعدم تعليقي علي المدونات انا قلت اسبابه في المدونة وفيه سبب كمان ان متابعتي للمدونات جت بعد فترة بدايه التحول النفسي وهو علي فكرة مش اكتئاب علطول هو عدم اتزان او ثبات او زي اسم الموضوع (انا مش عارفني)
علي العموم ان شاء الله هحاول اتفاعل بعد كده مع موضوع التعليقات ده
اه افتكرت كان فيه تعليق كنت عايز اكتبهولك بعد سفرك لما انت كنت محتار تكتب ايه اصل انا ساعتها سئلت نفسي لو مكانك اكتب ايه بس لقيتك الحمد لله خرجت من الموقف ده بمواضيع جميله
ومتنسناش برده ببعض المواضيع الشخصية ومصحوبه بحبت صور زي موضوع عمرة رمضان وعقبال الحج ان شاء الله

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

والله انا شايفه ان الشيخ القرضاوي طبعا علي حق جدا ومش عارفه ليه الناس اللي بتهاجمه دي نازله فيه سلخ كده
الراجل قال كلمة حق هايقابل بيها ربنا يوم القيامه ،

ربنا ينصره و يوفقه ويجعل جهوده في ميزان حسناته

مهندس مصري يقول...

ميدو
=====
طيب يعني انت بتقول إن إيران ممكن تنشر رأيها إعتماداً على قوتها و ليس منطقها

عصفور المدينة
=============
طيب شوف الرد عليها في مدونة مهندس شيعي عراقي http://egyptioneng.blogspot.com/

الباحث عن الحقيقة
=================
بالضبط يا أحمد و روح لمدونة المهندس ناصر دي و شوف رده
http://egyptioneng.blogspot.com/
لإني بجد مشغول في الشغل و مش عارف حأقدر ارد عليه إمتى

أحمد كمال
=========
آميين و سعيد بتعليقك يا بشمهندس

مسلم من مصر
============
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
معك حقك
و العجائب كثرت في هذا الزمن
آميين اللهم اهدنا اجمعين
و جزاك يا أخي

عاشق الورد
===========
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
مش للدرجة دي
لكن لازم نعرف عقيدتنا كويس و نعرف إزاي ندافع عنها
و الغير مسلمين مش زي ما انت بتقول
على حسب

مهندس مصري يقول...

معذرة مدونة المهندس الشيعي العراقي ناصر هي
http://conspiracytheoryandyou.blogspot.com/

ناصر يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
مهندس مصري يقول...

زكرياء
=======
بالضبط يا صديقي هو لم يتهمهم بالكفر ولكنهم لا يريدون من يخطئهم ابداً
فإذا حدث و اشار احد طبقاً لإيمانه ان مذبهم به اي خطأ ثاروا و اكدوا صحته
إذا كان صحيحاً لإعتنقاه و ما ترددنا في ذلك
و نحن على استعداد ان تركهم في حالهم لو تركونا في حالنا و لكنهم لا يفعلون
:)

اما من ناحية الموقف السياسي
فهو واضح فنحن ضد امريكا و إسرائيل وكل من لف لفهم حتى لو تواطأت حكوماتنا معهم
و لكننا ضد ان يغزونا احد دينياً
و كل ما قلته انت صحيح تاريخياً لكن من يعقله

مصري بالغربة
=============
بالفعل و أهي كلها ابتلاءات و ربنا يعينا عليها
و الشخص اللي انت بتتكلم عليه ده و الله اعلم بحقيقته اتناقشت معاه 3 مرات عند نوارة و معندوش تفاهم نهائي
ربنا يهديه بجد

سومة مجنونة في بلد عاقل
======================
طيب ياستي
أضحك الله سنك
طيب و ايه رأيك في كلام المهندس ناصر الشيعي العراقي اللي تحت ده
و اللي خبط فيه في ابو بكر و عمر و السيدة عائشة و السيدة حفصة
و خبط في حاجات كتير شوية على المكشوف و شوية على المداري
:)

طالب ثانوي
===========
بالضبط يا فاروق

قلم رصاص
==========
وبارك فيك يا اخي

عاشقة النقاب
=============
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
و كل سنة و انتي طيبة
آميين ربنا ينصر الإسلام

عاشقة الفردوس
==============
آميين
جزانا و اياكي

سبهللة
======
الله يكرمك
و المدونة تنور بحضرتك في كل مرة تدخليها
:)

كيارا
======
ماشي

محاسن صابر
==========
طيب ما كل الناس الفاهميين بيقولوا زيك كده يا محاسن
إحنا خايفين على وطنا و أهلنا من فتنتهم عن دينهم
و لما نقول لإيران بطلي اللي بتعمليه يقولوا انتوا كده بتأيدوا إسرائيل و امريكا ضدها
هو يا نستسلم للمؤامرات الإيرانية يا نبقى متحالفين مع الغرب و اليهود
لا إحنا ضد الغرب و اليهود و ضد أي محاولة من إيران للمساس بدينا
و لا يمنعنا إعجابنا بحزب الله من قول كلمة الحق و لن يتسبب إعجابنا القومي بحزب الله و اعماله العسكرية و السياسية في فتنتنا دينياً

نيجار
======
طيب عرفي الناس يا ستي بدل ما بيقولوا اني بأفتري عليهم
دا احنا بنقول كل واحد يعيش في حاله و مش عاجبينهم
و حأشوف اللقاء حاضر

مصطفى ريان
===========
بالضبط يا مصطفى
و اهلاً بيك في اول مرة عندي :)

ميدو
=====
هنا :)

كيارا
======
ناس غريبة
طيب الشيعة نقدهم مفهوم إنما السنة ؟
!!!!!!!!!!!
ناس مفتونة بحزب الله للدرجة دي مع ان المفروض يفرقوا بين السياسة و العقيدة

صرصارة
=======
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
بالضبط يا ستي
ممكن يكون شيعي اخلاقه احسن مني مليون مرة بس ده مش معناه اتخلى عن عقيدتي و اتبع عقيدته
لأ اتبع ديني صح اللي بيأمرني بتحسين أخلاقي
و لو اتبعته صح حابقى احسن منه

أسامة سويدان
=============
يا سلام يا بشمهندس اسامة
بارك الله فيك
تساؤلاتك كلها منطقية ياريت يجاوبوها
:)
و سعيد جداً بتعليقاتك و يارب منورني دايماً
و لو عملت مدونة تأكد إني حأكون زائر دائم لها

سومه...مجنونه فى بلد عاقل يقول...

معلش يا مهندس مقدرتش انام يا اخويا وانا دمى محروق منه
لازم ارد

سومه...مجنونه فى بلد عاقل يقول...

استاذ ناصر
ولا استاذ ليه بقى خليها ولد يا ناصر اذا كنت انت قلت عمر وابى بكر وعائشه كدا منغير تكليف وكانهم قاعدين معاك على القهوه ولا بيلعبوك عشرتين طاوله
...........
وعلى فكره سيدنا عمر بن الخطاب وابى بكر الصديق وسيدتنا عائشه وسيدتنا حفصه رضى الله عنهم دول تفضل تدعى ربنا انك تكون فى واحد على مليون من مكانتهم فى الجنه
اما سيدنا على بن ابى طالب كرم الله وجهه فبرىء منك مادمت بتتحدث بهذه الطريقه عن صحابه رسول الله
..........
واقولك شىء تانى كلامك مش منطقى مينفعش يدخل الراس
يعنى على بن ابى طالب رضى الله عنه سكت عن حقه وانت بقى الغضنفر اللى حتاخدهوله طيب ما اقولك حاجه اصح بقى ما تاخده قدوه فى السكوت وتسكت متشتمش ولا تجيب سيره الصحابه؟؟
مش هو قدوتك برضو
..........
معلش بس مش الجمله دى تبعك:
وقد صرفهم عثمان عن داره لاسباب اجهلها.
لما حضرتك تجهل الاسباب فدا لانك بتتكلم عن احداث مكنتش حاضرها بناء على ايه مصدقها؟؟ وبتتكلم فيها وبتحاسب ناس منتش قدهم على فعلها؟؟؟
واقولك كلمه قالهالى واحد زمان بس تصلح ليك قوى
انت ميييييييييين عشان تتكلم عن صحابه رسول الله صلى الله عليه وسلم؟؟؟
..........
ايضاح بس للكل انا مكنتش بدافع عن الشيعه انا كنت بدافع عن وحده دينا الاسلامى اننا ننحى خلافاتنا جانبا
............
بس اقولك حاجه طلع العيب فى مخكم مش مخنا يعنى احنا منحينها جانبا فعلا وانتوا حاطينها فى راسكم
لو بتتكلموا مع الشيخ القرضاوى كدا على طول وهو بيدافع لسه عنكم يبقى والله الراجل دا جبل ربنا يعينه عليكم
..........
ملحوظه انتوا حجتكم دائما واهيه ومردود عليها واقل من القرضاوى يرد عليها وانتم تعلمون الحق لكن عاجبكم الباطل كدا تعيشوا فيه....وعاوزين يبقالكم حكايات وروايات وعجبتكم اللعبه ......
ومع هذا فاللى بتقوله مش كل الشيعه بيقولوه يعنى كلامك لا يصلح لان تتحدث عن المذهب الشيعى .....
...........
ربنا يهديك ويهدينا

سومه...مجنونه فى بلد عاقل يقول...

ليا تكمله كمان
مين قال اننا بنكرهكم بالعكس انا عن نفسى بشفق عليكم كيف انكم تعلمون الحق وتتمسكون بالباطل لا وبتناقضوا انفسكم....
واللى يحبب انسان فى التانى هو معاملته مش مذهبه ولا دينه...

ناصر يقول...

الاستاذة سومة
منهجي هو اثبات اننا نتجه لاعتناق ديانة انتشرت في الغرب (اللاادرية) وهي لا تتطلب طقوس ولا كلمات، هي نمط حياة.
يعنى على سبيل المثال استاذي العزيز المهندس المصري هو من هذه الجماعة.
وارجوك ان تسأليه وانا اثق بصدقه :
هل عرفت مطلقاً عن نفسي على اساس اني ذكر؟
هل عرفت عن نفسي اني مهندس ؟
هل عرفت عن نفسي اني عراقي ؟
هل عرفت عن نفسي اني شيعي ؟
اصلاً، هل عرفت عن نفسي اني مسلم ؟
ولو افترضنا انى فعلت ذلك وانا يقيناً لم افعل، ماهو دليله على صدق بياناتي؟
استاذتي سومة، ان لنا وقفة يوم القيامة لا يصلح معها التهريج والاستناد الى القيل والقال.
لقد قمت بعمل موضوع عن طريق القطع واللصق، ومباشرة اصبح لي جنس ودين وجنسية ووظيفة، وهذا لا يرضى الله عز وجل.

شكرا على دعاءك لي بالهداية وارجو ان تتكرمي علي بتكراره في عتمة الليل.

مهندس مصري يقول...

استاذ ناصر
===========
اختلط عليا الأمر فالمدون الآخر الذي كان يهاجمني عند نوارة هو الخشبي
و قد ختم تعليقه بالتوقيع التالي

التوقيع
مهندس عراقي
(بحسب البلد)
أو مهندس شيعي
(بحسب التقسيم الطائفي)
أو مهندس مسلم
(بحسب ما أحب أن يشار إلي)

و انا قد اختلط علي الأمر بسبب قلة النوم و كثرة ما يجب عمله على الإنترنت بالنسبة لي

اعتذر إليك بهذا الخصوص فأعذرني لهذا الخطأ الغير مقصود

مهندس مصري يقول...

و هذا هو تعليقي الذي علقته عندك يا ناصر في مدونتك

حقيقة لا اعرف كيف وجدت مكان التعليق مغلق
و هو مفتوح دائماً و قد بلغ عدد التعليقات علي هذا الموضوع حتى الآن 41 تعليق
و لا يوجد لدي إشراف على التعليقات مثل مدونتك بل ينشر التعليق مباشرة
لقد قرأت الرد كله و سأحتاج بعض الوقت للرد عليه و غالباً ما سأنشر ردي عندي مع التنويه لذلك عندك
و لم اتمكن من فتح الرابط الذي وضعته
و يا أخي ناصر انا اؤمن بإمكانية التعايش مع الشيعة
ولكن لا اؤمن بصحة مذهبهم
و الا لما صرت سنياً و لا صرت انت شيعياً
و لكننا نستطيع التعايش في سلام معاً
انا لم اسمع باي تعديات من حزب الله على السنة في لبنان و لكن فظائع المليشيات الشيعية من فيلق بدر و جيش المهدي من قتل على الهوية و تهجير للمدنيين من احياء كاملة لتطهيرها مذهبياً و جعلها نقية للمذهب الشيعي قد عرفت تفاصيله ممن أعرفهم شخصياً بالعراق و اثق بهم
بل و إعترف به مدنيين من عامة الشيعة اللذين يخافون هذه التنظيمات الإجرامية
و طبعاً تنظيم القاعدة هو عدو لكل العراقيين سنتهم و شيعتهم عربهم و كردهم مسليميهم و مسيحيهم
و هو تنظيم تكفيري متشدد
و لكن توجد ايضاً مقاومة محترمة مثل الجيش الإسلامي بالعراق و كتائب ثورة العشرين و غيرها
و سأرد بالتفصيل عليك قريباً ان شاء الله

ناصر يقول...

استاذي مهندس مصري

انا تابعتك وقرأت بعناية حرصك على موضوعين : دينك وبلدك .
اسأل الله تبارك شأنه ان يعافيك من كل تعب ونصب.

استاذتي سومة
ارجو ان تكوني قد قرأت تعليق المهندس المصري، وان تنتبهي جيدا ليس لنا بعد كل هذه المعاناة في الدنيا ان نرحل عنهاونحن لا ندري.
قد يقبل الله عزوجل منا التقصير او القصور ولكنه لا يقبل الافراط والتفريط.
وشأن وحدة الامة اعظم من ان نتعامل معها على طريقة حرق دمي، ان كانت الامة ولداً فلتكونى لها اماً. والام تصبر على ولدها وتحميه برموش عيونها.
والعبرة ليست بما قرأته من ردك، العبرة بمن سيأتى بعدنا ليقرأ ماكتبنا من هذيان.
شكراً

مهندس مصري يقول...

أحمد الصباغ
===========
ما هو الموضوع واضح لكل ذي عينين
بس المصيبة إن الإعجاب ببطولة حزب الله ضد إسرائيل و بعض المواقف السياسية لإيران المضادة لأمريكا و إسرائيل بيعمي البعض عن رؤية الحقيقة

طفاطيفو
========
بالفعل هو بيرد على كل أسئلة السنة اللي انتقدوه
لكن محدش عايز يسمع او يتناقش بمنطق
وقانا الله و إياهم شر الفتن

موني
======
آميين معاكي حق في كل كلمة
و ياريت تشرفيني دايماً بالزيارة

جنة
====
معاكي حق في كل كلمة قولتيها
انا برضه لم اعرف كلمة سنة و شيعة قبل سنة 2001
بس لما قريت و تعمقت في دراسة الفرق الشيعية حسيت بالمشكلة
و المصيبة فعلاً في الامية الدينية و الناس اللي بتصلي و تصوم و هي مش عارفة بتعمل كده ليه ؟
دا غير اللي ما يعرفوش ربنا اصلاً و كفرانين من الظلم و الفقر و مش عارفين لهم ملة
دول اسهل ناس يمكن استهدافهم و تحويلهم
سواء بحب آل البيت او الفلوس
المسؤولين بغباؤهم بدل ما يوعوا الناس بصحيح دينهم
حولوا الدين لقضية أمنية
الشيعة القلائل في مصر يتم القبض علي بعضهم و تعذيبهم بدلاً من مناقشتهم بالحجة و المنطق
و مساجد اهل السنة
اي مساجد مصر كلها
تخضع لرقابة مشددة لوزارة الأوقاف و مباحث امن الدولة و لابد من حصول اي خطيب على تصريح من امن الدولة لإعتلاء المنابر
و معظم المساجد يتم غلقها بعد الصلاة مباشرة و لا تفتح الا في ميعاد الصلاة التالية
و مناهج الدين في التعليم العام تكاد تكون لا شئ و في التعليم الازهري يتم إختصارها و حذف الكثير منها و تغييرها بحجة التطوير
ثم بعد هذا كله يكون عندنا مناعة ضد الغزو الشيعي الفكري
للأسف إن مناعتنا ضعيفة للغاية
خاصة ان اي متدين لو تحدث بالسياسة فهي نهايته في بلادنا و قد يرمونه بالتهمة العظمى
انه إخوان مسلمين حتى لو لم يكن كذلك و لكنها تهمة كفيلة بإستباحته سياسياً و أمنياً
اما لو كان ملتحياً فهو إرهابي بالتأكيد

المسؤلين عندنا لا أمل فيهم و اغلبهم اما مقهورون او من علماء السلطان
و ربنا يتولانا برحمته

ام البنين
=========
آمييين
:)

دعوة الفردوس
=============
ربنا يهدي المفتونين
و ينور بصيرتهم

همس الروح
=========
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
العفو
:)
آمييين
لا طولي براحتك ما يهمكيش
طبيعي ان كل واحد يبقى شايف نفسه الصح
لكن ده مش معناه ان التاني كافر حلال المال و الدم

و موافق على اللي حضرتك قولتيه

بت خيخة و اي كلام
=================
اديكي قريتي يا ستي

صانعة الحرية
============
آميين ربنا يسمع منك
:)
و انتي كمان

آبي
=====
يا بنتي الموضوع مش خلاف شخصي بينه و بين ابو المجد
الخلاف في قضية عامة
هل في غزو فكري و تبشير منظم بالمذهب الشيعي في الدول السنية و لا لأ ؟
و هل تحذيره كان صح في الطريقة و الإسلوب و التوقيت ولا لأ ؟

هو ده الموضوع فإنتي رأيك ايه ؟
:)

كويس انهم بيعترفوا قدامك بالحاجات دي
قليل لما حد منهم ممكن يعمل كده

وبعدين ما هو كلامك ده اللي الشيخ بيقوله
بقول مصر كلها سنة و مش ناقصة انقسام و يبقى فيها سنة و شيعة بيختلفوا مع بعض
و على رأيك يا مكتر الهم على القلب

بت خيخة و اي كلام
=================
راجعي ردي على آبي فوق علطول
ثم يعني ايه ما يهمكيش ؟
هو انتي مش من اهل السنة
ما يهمكيش تعرفي دينك كويس و تعرفي إزاي تردي على الشبهات المثارة ضده من فرقة دينية مخالفة؟
طيب لو واحدة حاولت تدعوكي للتشيع بكلام كله قال الله و قال الرسول و انتي مش عارفة الرد على شبهاتها
حتتشيعي و لا حترفضي كلامها بدون منطق و بدون سبب و يبقى موقفك ضعيف
طيب مش المفروض تعرفي شريف الكلام ده لما يوصل لسن مناسب علشان يبقى مسلم سني عن إقتناع مش لمجرد انه لقى باباه و مامته كده و علشان يصمد في وجه الفتن

وانا هنا مش باتكلم على المعاملة
طبيعي نعامل الناس كلها زي ما بتقولي كده
المحترم نحترمه و اللي غير كده نعامله بما يستحق
بس دي حاجة و دي حاجة
:)
سلام يا ام شريف
اخوكي محمد

فشكول
======
هو في فروق كتير و علشان كده هما فرقة و ليسوا مذهب
يعني الأمة كلها 3 فرق
سنة و شيعة و خوارج
و كل فرقة يوجد داخلها مذاهب
و اشهر مذاهب في السنة عندنا هي المذاهب الاربعة الحنفي و المالكي و الشافعي و الحنبلي
اما في الشيعة في الزيدية و الكيسانية و الإسماعيلية و الجعفرية الإثنى عشرية
بل و متفرع من الإسماعيلية البهرة و الأغاخانية
اما الخوارج فأشهرهم الاباضية و هم بسلطنة عمان

و الفروق كبيرة بين كل فرقة و الفرق الأخرى و لكن كلنا ننطق الشهادتين و نقرأ القرآن

و نحن كل ما نطلبه منهم التوقف عن غزونا فكرياً و محاولة نشر المذهب و كان علماء الطرفين قد إتفقوا على ذلك و لكنهم لم ينفذوا وعدهم
فلو فعلوا لتفرغنا جميعاً للأعداء المشتركين

و حضرتك منورني في اول زيارة
:)

جعلوني مريضاً نفسياً
====================
رغم اعتراضي على الإسم بس دي حريتك الشخصية
سعيد بتعليقك و منتظر موضوعاتك
و نزلت الموضوع الشخصي :)

خمسة فضفضة
==========
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
بالضبط يا دكتورة
آميين يارب

ناصر
=====
انا مش عارف انت حذفت الرد بتاعك من مدونتك و من هنا ليه ؟
عموماً نص تعليقك عندي على الإيميل و حأرد عليه ان شاء الله
بس ياريت تعرف إن كلام الشيخ القرضاوي هنا موجه لإهل السنة و الى المهاجمين له منهم خصوصاً و هو بيقنعهم بما إننا كلنا سنة زي بعض و بنتحدث إستناداً لنفس الثوابت اللي بعضها مش موجود عند الشيعة بل و لديهم ما يناقضها

يعني كلامي لنوارة و مواطن مصري كان حوار بين المسلمين السنة لإنهم أكيد ما داموا سنة مش حيوافقوا على كلامك اللي قلته ده و تصريحاتك و تلميحاتك حول بعض الصحابة المبشرين بالجنة و بعض زوجات الرسول

مهندس مصري يقول...

سومة مجنونة في بلد عاقل
======================
استهدي بالله يا سومة
:)
الرد المفروض يكون بهدوء يصل لدرجة البرود علشان لو الواحد مشى ورا إنفعاله ممكن يغلط و غلطه ينحسب عليه و على كل ما يدافع عنه

بس الغريب فعلاً إن سيدنا على بن ابي طالب كرم الله وجهه و رضي الله عنه بايع كل من ابو بكر الصديق و عمر بن الخطاب و عثمان بن عفان رضي الله عنهم اجمعين
رغم إنه مش جبان و لا خواف بل هو اشجع الشجعان
يبقى إزاي يخالف امر الله له و للرسول بزعمهم و يعمل كده
طيب اقولك على الأنقح
سيدنا عمر بن الخطاب تزوج من ام كلثوم بنت علي بن ابي طالب
طيب إزاي يزوج بنته لواحد منتزع حقه في الخلافة بالمخالفة لأمر الله و رسوله كما يزعمون
و لا مجال للقول بإن ذلك تقية حيث ان سيدنا علي ليس منافقاً بل يظهر ما يبطن و هو له وجه واحد و ليس اكثر من وجه
:)
و غير كده كتير ده كان من اهم مساعدي ابو بكر و كان قاضي عمر بن الخطاب
الشواهد على خطأ ما يقولون كثيرة و لكنهم لا يلتفتون اليها
معلش ربنا يهدي

و المهم اننا مش عايزيين نناقشهم فيها دلوقت عايزينهم يسيبونا في حالنا و نسيبهم في حالهم و نتعامل كويس مع بعض من غير ما نخبط في بعض و نتحد ضد الأعداء المشتركين
بس هما مش راضيين يسيبونا في حالنا و جايين يغزونا فكرياً في عقر دارنا و بعد كده لو اشتكينا من كده نبقى إحنا الغلطانين

ما تحرقيش دمك يا ستي عادي
ربنا يهدينا جميعاً
:)

ناصر
======
على الإنترنت لا توجد وسيلة للتحقق من صحة ما تقول عن نفسك
لذا فانا اتناقش معك مفترضاً صدقك
اما لو كنت غير ذلك فأنت ادرى بنفسك
:)
انا عن نفسي شخص بسيط و عادي و مهتم بديني و ووطني و امتي لإن هما دول احق 3 اشياء بالإهتمام و ربنا يقدرني على آداء واجبي تجاههم

ناصر يقول...

استاذ مهندس مصري

وجدت دعوة منك لمناقشة الرسالة، ثم وجدتها ايضاً في موقع مواطن مصري، الحاحك دفعني لانشاء موضوع اقول لك فيه ليست العبرة بتأليف الكلمات، العبرة بمايحدث على الارض من افعال.
ووضعت العنوان : موضوع مؤقت بناءاً على طالب مهندس مصري، مؤقت يعنى ساحذفه فيما بعد. لاني لا اقر هذا الاسلوب ولا احبه ولا اعتبره طريقا جادا للمعرفة.
والغريب انى اوضحت لك هاذين الامرين تماماُ فلماذا الاستغراب.

ناصر يقول...

مهندس مصري

وارجوك ان تقرأني جيداً، رسالتي على الانترنت هي مكافحة ديانة اللاادرية قدر استطاعتي، وهي عملي الذي احتسبه عند الله، منذ اضطراري لاخذ اجازة اجبارية من عملي الاصلي نتيجة حادث. وبدأت المسألة من ملاحظتي محرضين يضعون نصوص مستفزة ويجلسون للاستمتاع بتخلف المسلمين. وتأتي الاجوبة من ضحايا هذا النمط تشي بانهم لايدرون ماذا يفعلون بأمتهم وحاضرها ومستقبلها.

ناصر يقول...

مهندس مصري

لم اجد تعليقاً لك على مدونتي، كما انى في المرة الاولى لم اجد مكان التعليقات مفتوح لديك، هذا ماحدث واجهل سببه.

وبيت القصيد انك لا تستطيع ان تقبل شيك على الانترنت بدون ان تعرف مصدره ورصيد، ولا تستطيع من باب اولى ان تخوض فيما يمزق الامة اعتماداً على مايقوله مجهولين من امثالي.
ويبدوا ان تعبك وارهاقك وصل الى حد يوجب عليك ان تستريح.
اذا كان الشيخ القرضاوي قد اعلم رأيه بهذا الموضوع فهو قد حدد الخطر بقوله : الخطر فى نشر التشيع أن وراءه دولة لها أهدافها الإستراتيجية، وهى تسعى إلى توظيف الدين والمذهب لتحقيق أهداف التوسع ومد مناطق النفوذ، حيث تصبح الأقليات التى تأسَّست عبر السنين أذرعًا وقواعد إيرانية فاعلة لتوتير العلاقات بين العرب وإيران، وصالحة لخدمة إستراتيجية التوسع القومى لإيران.
وهذه وجهة نظر سياسية لا اتفق مع الشيخ عليها، خصوصاً انها لا تلحظ طبيعة الجغرافيا السياسية للمنطقة.
ولا ادرى كيف ستتخطى ايران تركيا التي تفوقها في عدد السكان ومستويات التسلح وقوة التحالفات (عضو في حلف الاطلسي) لتفرض علينا نفوذها!.
على كل حال ظني والظن لا يغنى من الله شيء ان الشيخ ضحية لمن لا يخاف الله.

مهندس مصري يقول...

ناصر
=====

إن ردي عليك هو هذا الكتاب لا أزيد عليه وإن كنت تحب فاطرح الكتاب وناقشه نقطة نقطة في مدونتك
ونحن لسنا بصدد مناقشة تفاصيل المذهب الشيعي ولكننا نعتقد في أنفسنا أننا على الحق ونحذر إخواننا كما أنتم تحذرون القوم عندكم من اتباع الوهابيين أو ترك مذهب أهل البيت كما تزعمون وهذا حقنا
رابط الكتاب

كتاب العواصم من القواصم

وهذا أمر أفنى فيه علماء المسلمين أوقاتهم في تأصيله وتحقيقه لن نفتح فيه حوارا

ناصر يقول...

مهندس مصري

من نسبت لهم القول : (كما أنتم تحذرون القوم عندكم من اتباع الوهابيين أو ترك مذهب أهل البيت كما تزعمون)انتهى

قالوا لي انهم لا يجيزون البقاء على مذهبهم لمن صح عنده صحة مذهب آخر. وقالوا لي انهم لايجيزون التقليد بالاصول وعلى كل مسلم شيعي ان يبحث عن شرعية اعتقاده واذا اطمأن عليه ان يقلد بالفروع.
وانزلت العواصم من القواصم وساستمتع بقراءته ان شاء الله ، واذا وجدت فيه مايستحق النشر سأفعل ان شاء الله.
على كل حال اتحدث معك بالسياسة وتجيبني بالمذاهب، هل انت مصر على التمذهب الانترنتي حيث لا يعرف المرء مناظره من اي دين هو ؟ ولماذا ستسخدم المواد الخلافية التي سترد في الحوار ؟ على كل حال هذا اخر تعليق لي على الموضوع.

بت خيخة وأى كلام يقول...

لو واحد شيعى دعانى للشيعة وانا وافقت يبقى انا هبلة وبريالة وايمانى ضعيف


الحاجة التانية اللى انا مقتنعة بيها
انا مقتنعة تماما بالحكمة اللى بتقول
الكلاب تعوى والقافلة تسير


انا شايفة ان الصح
ان احنا منلتفتش لاى حد بيحاول يثير خلافات او يثير فتن
لان ده بيأخرنا مش بيقدمنا

وكمان لو احنا وقفنا عند كل نقطة خلاف ده معناه ان احنا فعلا من جوانا حاسين ان احنا موقفنا ضعيف


يعنى مثلا انا ماشية فى الشارع وواحد قال يا حمارة
انا التفت ليه؟
هو انا حمارة؟
انا لو التفت يبقى فيه جوايا شعور بالحمورية
ولو رحت اهزق الراجل هيهزقنى
ويقولى لما انتى مش حمارة وقفتى والتفتى ليه؟

واحد قال يا حمارة
انا ماليش دعوة بيه
انا امشى فى طريقى عادى واكمل مشوارى وماضيعش من وقتى دقيقة فى الالتفات ليه
علشان انا مش حمارة



اقولك على حاجة يا محمد
فاكر الموضوع بتاع الرسوم المسيئة للرسول

والمظاهرات اللى طلعت والناس اللى شجبت
والناس اللى قطعت المنتجات الدانمركية


انا بصراحة استحمرتهم كلهم

لان هما وقعوا فى الفخ

واحد وحش رسم رسمة وحشة وقال دى الرسول
هل احنا خلاص بريالة وهبل ومتخلفين علشان نزعل من الهبل ده

طب لو كانت الرسمة حلوة كنا هنفرح بيهم ونديهم شهادة تقدير؟

الفكرة مش فكرة رسمة وحشة ولا حلوة
الفكرة هو احنا ليه صدقنا ان الرسمة دى فعلا تمثل الرسول
هو احنا للدرجادى ايماننا ضعيف

هو احنا للدرجادى بقينا نعمل دماغنا بدماغ العيال
ايوة ده كان شغل عيال

هو لو ابنك الصغير رسم سحابة بيضا وقالك ده ربنا
هتزعل منه
ولا هتكبر دماغك وتقول بكرة يفهم ان ربنا اكبر من كدة بكتير واعظم

نرجع لموضوعنا بتاع الشيعة والسنة
وردا على تعليقك

انا يهمنى اه انى اعرف دينى كويس
لنفسى ولابنى من بعدى

لكن بصراحة مش هاضيع من وقتى ثانية فى الرد على اى شبهات
لانى مقتنعة ان التجاهل التام
هو الطريق لاسكاتها واعدامها

لكن لما نتناقش فيها هتكتر وتزيد وتخلى اللى مايعرفش يعرف
ولو زادت معنى كدة ان احنا صدقنا الشبهات دى

وبعدين انا اهلى ربونى انى اكون مسلمة

وانا الاسلام عندى مالهوش اتنين
الاسلام يعنى اسلام
عمرى ما حد سالنى ديانتك ايه قلتله
مسلمة سنية
كنت بقول مسلمة وخلاص

زى الجواز بالظبط
طول عمرى اعرف ان الجواز حاجة واحدة هو الجواز الشرعى على ايد ماذون

واحدة اتجوزت عرفى نشروها فى الجرايد عملوها ظاهرة
فالشباب اتجوزوا عرفى واتنيلوا على عينهم
واشتق من الجواز العرفى
الجواز المسيار والمتعة ومعرفش وصلوا لحد فين تانى

لكن لو كانوا كفوا على الخبر ماجور
وماقالوش ان فيه حاجة اسمها جواز عرفى
كانت الناس كلها تتلم وتعرف ان الجواز حاجة واحدة فقط لا غير
وهى الجواز الشرعى على ايد مأذون

لكن احنا بغبائنا عملنا هوليلة
وخلينا اللى مايعرفش يعنى ايه جواز عرفى
خلناه يتجوز عرفى ببنت الجيران


ودلوقتى هنعمل كدة
هنعمل هوليلة
وهنخلى اللى مايعرفش يعنى ايه شيعة
هيروح يتشيع


انا طولت عليك مش كدة
يارب اكون عرفت اوضح وجهة نظرى


سلام
اختك خيخة