الخميس، نوفمبر 20، 2008

في حاجات غريبة بتحصل في بلوجر

مدونة ضي القمر بتاعة كيارا إتحولت لموقع إباحي
و هي مش قادرة تخشها دلوقت و لا تعدل فيها
و البوستات بتاعة نوارة إختفت من أرشيف مدونتها جبهة التهييس الشعبية
و المدونة بتاعة شهروزة مش قادرة تخشها و مش لاقيه حساب الجوجل الخاص بيها بالكامل
كيارا عملت مدونة جديدة و سمت نفسها مولان
بس كل القديم بتاعها ضاع
اما نوارة فعايزة تنقل لوورد بريس
و آدي طريقة نقل المدونة من بلوجر لوورد بريس
إضغط هنا
اما شهروزة فالعلم عند الله
هو في إيه ؟
انا عامل نسخة إحتياطي على الوورد برس
لكن مش عارف أدون هناك و مش عارف اضبط شكل القالب هناك و السايد بار و العداد بتاع الزوار و الريدر
انا تايه هناك و ياريت حد يدلني و يعلمني و ينوبه فيا ثواب
يمكن نتحوج للوورد بريس بجد
و هل نقدر نخاطب جوجل نستفهم منه و على أي إيميل ؟

هناك 28 تعليقًا:

A.SAMIR يقول...

فعلا....مدونة ضي القمر من الصبح عليها مواد اباحية
انا قلقان جدا على البلوجر بتاعتي
حاسس ان البلوجات المصرية مستهدفة
تحياتي

kochia يقول...

ايوة فعلا حاجات غريبة
انا عملت نسخة هناك فعلا
بس زيك مش عارفة اعمل اي حاجة اكتر من كدة

بس هنوصل
مانا مكنتش بعرف اعمل حاجة هنا بردة

نهر الحب يقول...

ربنا يستر علينا
مش بعيد بكرة القى نفسى بدل نهر الحب
غيط برسيم

المستنصر بالله يقول...

هى فعلا حاجه تقلق بس اكيد فيه سبب للى بيحصل دة
شكرا على المعلومه وانا هانقل مدونتى حالا

تحياتى

princess يقول...

مش عارفة ربنا يستر بقى:(((((0

mahasen saber يقول...

ربنا يستر انا جالى اميل بموضوع مدونة كيارا وبعدين كيارا قالتلى فى التليفون وانا مرعوبا مرعوبا يا مصرى لانى خايفه ان الدور يجى على مدونتى الغلبانه
بس اعتقد لازم فعلا نسخه من المدونه على الوردبريس
وكان استاذ محمد ..عصفور المدينه.. قدم قبل كده الطريقه لعمل نسخه من المدونه على الوردبريس واعتقد هو اقدر حد ممكن يساعدك فى اى استفثسار

وربنا يستر على مدوناتنا جميعا
احنا لازم يبقا عندنا جبهة دفاع بس ازاى معرفش

mahasen saber يقول...

انا هروح بئه اشوف الطريقه عشان لسه مفتحتهاش بس اعتقد انى هلاقى الطريقه من مدونة استاذ محمد

اكيد تخمينى صح

محمد الجرايحى يقول...

الأخوة الكرام
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
قلبى معكم.. وأتمنى أن تجد بلوجر حلاً سريعاً
لمثل هذه الأمور لأن على مايبدو أن هناك من توصل لثغرة فى بلوجر واستغلها....

وبالنسبة لنقل المدونة على الووردبريس هناك بالفعل شرح وافى ومبسط لأخى الكريم
عصفور المدينة.

وإذا كان هناك استفسار ويمكنى أن أقدم فيه مساعدة أنا جاهز...

مع تقديرى واحترامى للجميع
أخوكم
محمد

مولان يقول...

عااااااااااااااااااااااااااا


ده مش انا لوحدي

بس علي فكره
النهارده مي قالتلي طريقه حلوه

هعملها كوبي هنا

دي بتحفظ المدونه بكومنتاتها يعني حتي لو وقعت نقدر نعمل مدونه جديده ونعمل استيراد للمدونه بتاعتنا وبكده الموضوع بقي كويس

الطريقه اهي

draft.blogger.com
وبعد كدا تدخلي علي Settings
وتعملي ديمن Export blog
دي هتديكي كوبي للمدونه بتاعتك بتعليقاتها وقت لما لو لا قدر الله بعد الشر يعني وحصل اي حاجه للمدونه
تروحي جيباها تاني وتجيبي نفس اللينك بس تعمليImport blog
وبس ترجع بوستاتك بتعليقاتها

فاتيما يقول...

جزالك الله خيراً يا محمد
هعمل كدا فوراً
و بستئذن عصفور المدينة أعمل لينك على البوست القيم بتاعه و احطه فى سنة اولى تدوين
و تحياتى ليك

جعلوني مريض نفسيا يقول...

شكرا علي التوضيح ده يا باش مهندس

بس ياريت لو فيه لينكات تشرح موضوع الووردبريس والحركات الي فيه لحسن بصراحة انا معرفش اي حاجة عنه وهدخل دلوقتي احاول اخذ فكرة عنه

جعلوني مريض نفسيا يقول...

وياريت كمان شرح للريدر علشان طلع عيني

وجزاكم الله خيرا

خمسة فضفضة يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الجوجول والحاجات اللي تبعه كلها اتجننت خلاص

كل يوم نصحا الصبح نلاقي مدونه اختفت او حساب جيميل اتمسح

مش عارفه ليه حاسه ان ده ه علاقه بالخبر اللي بيقول ان اوباما هايبدأ فترة الرياسه بتاعه باعادة النظر في موضوع النت والمدونات ( مش فاره نص الخبر بالظبط بس كنت قريت عنه علي الجايكو )

ربنا يستر علي باقي المدونات

كنت نقلت من فتره طويله علي الوورد بريس نسخه احتياطيه بس واجهتني مشله كبيره جدا ، هو في اول مره بينقلك عادي جدا وفي خلال ربع او نص ساعه كل حاجه بتتنقل

بس نيجي بقي لو في في بوستات جديده اوتعليقات جديده عاوز تنقلها بيعسلج ومش بيرضي يكمل ويطلب تحديد المالك
آخر مره طلع عيني عشان ينقل بوست وكام تعليق قعد يومين

اللي يعرف حل يقلنا


سلام

مهندس مصري يقول...

A.SAMIR
========
حاول تعمل نسخة إحتياطية من مدونتك

كوشيا
=====
طيب لما توصلي إبقي عرفيني الله يكرمك

نهر الحب
=======
كل شئ جايز
:)

المستنصر بالله
============
أحسن برضه الإحتياط واجب

أميرة
=====
إعملي نسخة إحتياطي للزمن

محاسن صابر
==========
تخمينك صح فعلاً

محمد الجرايحي
===========
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
آه طبعاً في إستفسارات بما إن حضرتك مدون هناك
إزاي نحط حاجات في السايد بار
أكواد HTML لعداد الزوار مثلاً
الصور
قوائم المدونات الصديقة و اللينكات و غيرها
لأحسن مدونة الواحد قارعة خالص هناك و الواحد تايه
و ينوبك فينا ثواب

مولان
======
كويس الطريقة دي و حأجربها
بس ياريت تعملي لها بوست يشرحها عندك بالصور
و يبقى مرجع للمدونين

فاتيما
======
ربنا يستر يا فاطمة

جعلوني مريض نفسياً
=================
كلنا تايهيين و في الهوا سوا
و شرح الريدر
هنا
http://ctybrd.blogspot.com/2007/10/rss.html

و شرح تاني هنا
http://a-researcher-from-the-truth.blogspot.com/2007/11/google-reader.html

خمسة فضفضة
==========
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
هو فعلاً الوورد برس بيطلع عيني في تحديثه من بلوجر بعد اول مرة
انا بقى بأمسح بيانات حساب بلوجر بتاعي من الوورد برس من السطر اللي تحتيه في نفس صفحة الإستيراد
و أكتبها تاني و أستورد المدونة كلها من اول و جديد
بس اول مرة عملت كده كرر كل البوستات و بقى كل بوست موجود مرتين
بس بعد كده بقى بيستورد عادي و ما بيكررش بوستات

DR.HAMAS يقول...

بصراحة معنديش خبرة قوى فى الموضوع ده

لكن هتابع ...

د.حماس

Mohamed Hamdy يقول...

الموضوع اصبح مقلق بشكل كبير الصراحه .. انا مش عارف هل بلوجر اصبح متعاون مع الامن مثلا ولا الموضوع عباره عن شويه ناس مضايقه من شويه مدونين فا بتستغل ثغرات فى بلوجر ضدهم ؟!

بنوتة مصرية يقول...

اية الكلام دة
حصل امتة
يالهوى يطلع فى الاخر مش بنوتة مصرية واطلع بنوتة ..........
لالالالالالالالالا
حرام انا ممكن اتجنن

محمد الجرايحى يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أخى الفاضل: مهندس مصرى
سأوضح لك بقدر المستطاع والموضوع إن شاء الله سهل..أولاً تدخل لوحة التحكم..يوجد فى أعلى الصفحة كلمة التصميم اضغط عليها
تفتح لك صفحة جديدة ستجد فى الأعلى مكتوب مربعات القوائم الجانبيه
اضغط عليها .. ومن الصفحة التى ستفتح يوجد بها مجموعات صناديق يمكنك الاختيار منها لوضع عداد زوار اضغط على صندوق احصائيات المدونة ويمكنك تغيير الاسم..
ولوضع صور أو أكواد اختر صندوق بعنوان نص ويمكنك وضع كل ماتريد بداخله من أكواد...
ويمكنك أيضاً اختيار نصوص متعددة مثل احدث تعليق وأحدث الموضوعات وكلها موجودة وجاهزة وكذلك أحسن المشاركات.

بالنسبة لموضوع الروابط اختر صندوق روابط و بأعلى الصفحة اضغط على إدارة المحتويات .. رابط وضع كل ماتريد من روابط .
أرجو أن يكون الأمر واضح ومع التجربة سكتشف الكثير.. وأى تساؤل أنا حاضر
تقبل تقديرى واحترامى
أخوك
محمد

مهندس مصري يقول...

د/حماس
======
المهم انك تفتكرنا و متنسناش
:)

محمد حمدي
========
ممكن فعلاً يتعاونوا مع الأمن لإن إتفاقيات خدمات جوجل كلها بتؤكد على عدم مسؤليتها عن مخالفتك لقوانين البلد اللي انت فيها و إنها كشركة ملتزمة بكل القوانين المحلية و الدولية
و انت عارف قوانين بلدنا
بس مش كل المدونات المتضررة مدونات سياسية
مش عارف هو فيه ايه ؟

بنوتة مصرية
============
ممكن تباتي بنوتة مصرية تصحيي بنوتة أجنبية
:)

محمد الجرايحي
==========
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
الله ينور على حضرتك
أهو انت كده عرفتني بداية الطريق و انا بتجاربي فيه حأوصل إن شاء الله
ألف ألف شكر
:)

Dr Ibrahim samaha يقول...

ربنا يسترها على مدونتى

احفظها يارب

مهندس مصري يقول...

د إبراهيم سماحة
===============
آميين لينا وليك

بت خيخة وأى كلام يقول...

انا جاية ارمى التماسى واسلم عليك

سلام
اختك خيخة

Ahmed Al-Sabbagh يقول...

انا حزين جدا عشان نوارة وباقى الناس
وفى رسالة هنبعتها يوم 10 ديسمبر شوفتها عند احمد عبد العدل يمكن بلوجر يغير موقفة ويتعامل بشكل افضل
موضوعك حلو

قصيدة يقول...

بالنسبة للووردبرس فيه امكانيات للكتابة هائلة مجرد اختيار التحرير يوجد صفان مثل الذى فى اى تطبيق أوفيس.
انا اللى محدثة تدوين فى بلوجسبوت اسأل سؤال ساذج
كيف تعملوا تكبير للخط و تغيير للون فى بلوجسبوت لانه فقط يعطينى بولد و ايتاليك فقط

مهندس مصري يقول...

بنت خيخة و أي كلام
=================
الله يسلمك
و انا ما عرفتش اعلق اقول ايه على آخر موضوع عندك فقريت و ما علقتش

أحمد الصباغ
===========
ما اعرفش نص الرسالة و لا مدونة احمد عبد العدل
ممكن تبعت لي نص الرسالة و انا ابعته و تعرفني تتبعت على أي إيميل ؟

و ياريت الموضوع يتحل

قصيدة
======
تغيير اللون من مربعات صغيرة مليئة بالالوان بجوار بولد و إيتاليك
و حجم الخط من حرف T الموجود قبلهم

مشكلتي مع الوورد برس في كيفية جعل العمود الجانبي مماثل للموجود بمدونتي هذه
بصور و روابط و أكواد و عدادات للزوار و خلافه

الفاتح الجعفري يقول...

نسأل الله العفو والعافية
ربنا ييسرلهم ويجعلها في ميزان الحسنات
وجزاكم الله كل خير يابشمهندسنا الكبير

محمد الجرايحى يقول...

يابشمهندس كيف الحال والأخبار مع الوردبريس أنا قرأت تعليقك تقول أن مشكلتك مع العمود الجانبى وأنا شرحت لك كيفية التعامل معه ..هل مازال هناك مشكلة ..أرجو إخبارى وإن شاء الله تنحل
أخوك
محمد

قصيدة يقول...

شكرا جزيلا
أنا كنت عاملة التحرير بصيغة
Edit HTML
غيرته و غيرت اللغة فظهرت الأيقونات
اللى حضرتك أشرت لها