الجمعة، يوليو 03، 2009

قصيدة أمير المخبرين - أحمد مطر

الأولى >> العراق >> أحمد مطر >> أمير المخبرين

أمير المخبرين

رقم القصيدة : 1843نوع القصيدة : فصحىملف صوتي: سماع


تهتُ عنْ بيتِ صديقي

فسألتُ العابرين

ْ

قيلَ لي امشِ يَساراً

سترى خلفكَ بعضَ المخبرينْ

حِدْ لدى أولهمْ

سوفَ تُلاقي مُخبراً

يَعملُ في نصبِ كمينْ

اتَّجِهْ للمخبرِ البادي أمامَ المخبرِ الكامنِ

واحسبْ سبعة ، ثم توقفْ

تجدِ البيتَ وراءَ المخبرِ الثامنِ

في أقصى اليمينْ

حفِظَ اللهُ أميرَ المخبرينْ

فلقدْ أتخمَ بالأمنِ بلادَ المسلمينْ

أيها النّاسُ اطمئنوا

هذه أبوابكمْ محروسة في كلِّ حينْ

فادخلوها بسلامٍ آمنينْ .


هناك 14 تعليقًا:

فتاه من الصعيد يقول...

ابيات جميله ومعبره
ربنا يخليلنا امير المخبرين ويطول عمره ويزود رزقه...... وبلاش احنا

Me7'o يقول...

يا عينى
على السخرية
فكرة الأبيات جميلة جداً
ومعناها مؤلم جداً للى وصلتله البلد

حسبى الله وهو نعم الوكيل
تحياتى

أحمد عاطف يقول...

هو انا مافهمتش اوي

دايما احمد مطر بيخليني اقعد افكر في اللي كتبه يومين وبعد كده افهم

بس اللي فهمته ان امير المخبرين العرب متمركز في مصر

ولا انا مابفهمش ؟؟؟؟

مهندس مصري يقول...

فتاة من الصعيد
==============
ربنا يأخدهم كلهم
الحكام الظلمة و مخبرينهم

ميخو
=====
منور

أحمد عاطف
=========
لأ
أنا أعتقد إنه يقصد كل الحكام العرب و ليس حاكم بعينه

مهندس حر يقول...

هل أمير المخبرين هو زكريا بن راضى الذى يكرهه الجميع أم أنه الزينى بركات المخدوع به الأكثرين؟؟

ياريت نخلينا فاكرين أن من إعتاد إستخدام المخبرين حكم بهم بعد حين .. حتى لا نكون كالمستجير من الرمضاء بالنار .. أللهم إجعله زبادى ..

مجداوية يقول...

السلام عليكم

الأمن المركزي هم جيش مصر الجديد كل يوم لهم مناورات وتدريبات شاقة وتدريبات حية مع العدو المصري !!!


أشكرك جزيل الشكر على كل ما تقدمه على مدونتك أو ترسله عبر الايميل فله عظيم الفائدة ,وجزاك الله خيرا ونفع بك دائما

jafra يقول...

أنا لو كنت رئيساً عربيا
لحللت المشكلة�
...و أرحت الشعب مما أثقله
أنا لو كنت رئيساً
...لدعوت الرؤساء
و لألقيت خطاباً موجزاً
عما يعاني شعبنا منه
...و عن سر العناء
...و لقاطعت جميع الأسئلة
...و قرأت البسملة
و عليهم و على نفسي قذفت القنبلة

ايضا للرائع احمد مطر

انتقاء راق

تحية

Me7'o يقول...

أنا عاجبانى قوى يا هندسة القصيدة دى
وفكرتها عاجبانى أكتر

فكرتنى بنكتة حلوة

بيقولك ف مرة الشيخ زايد كان جاى يزور مصر فطبعاً عاوز يشوف الفلوس اللى بيبعتها بيتعمل بيها إيه
فحسنى راح لم كل عساكر الجيش ولبسهم بنى فى بنى ووقف كل اتنين فوق بعض وحط عليهم من فوق سعف نخل ووقفهم فى الصحرا وقالهم كل اتنين منكم يعملوا زى النخلة بالظبط
وعليها
أخد الشيخ زايد (الله يرحمه كان كويس قوى) فى جولة فى العربية وبيفرجه إنه عمر الصحرا وزرعها كلها نخل
وفجاة
لقوا واحد بيصوت وطلع يجرى
طبعاً الموضوع كله اتكشف وأتفقس ومبارك بقى شكله وحش قوى

وبعد ما الشيخ زايد فقس كل حاجة ومبارك طلع مش ولا بد

مبارك قال لرجالته هاتولى العسكرى ابن الكلب ده

إيه ياض إيه اللى حصل

قاله يا ريس أنا كنت عامل نفسى نخلة زى ما سعادتك أمرت بالظبط
جه واد وبنت وقعدوا تحت منى
مسك إيدها قلنا ماشى
يبوسها برضه ماشى علشان خاطر الريس
ينام معاها برضه ماشى علشان خاطر مصر

إنما يحفر اسمها عليا من ورا
آهو ده اللى لا يمكن أبداً
هههههههههه

يعنى العساكر عاملين نفسهم نخلة
ومفرقتش كتير عن معنى القصيدة

تحياتى

احمد سعيد يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

على راى فيلم الزوجه التانيه

ادعوله ياولاد ادعووووووووله


يخرب بيت ابوووووووووووة

مهندس مصري يقول...

مهندس حر
========
مع إني ما جبتش سيرة حد فيهم
بس لو إتعملت إنتخابات حقيقية هما الإتنين حيسقطوا فيها

مجداوية
======
و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
فعلاً و تعداد الأمن المركزي وصل لـ 3 أضعاف تعداد الجيش
العفو يا فندم أخجلتم تواضعنا

جفارا
=====
أعرفها و هي من روائع أحمد مطر
أشكرك على هذا التعليق :)

ميخو
=====
هههههههههههههه
حلوة

و ممكن تسمع القصيدة بصوت أحمد مطر نفسه من لينك السماع اللي في اول البوست من فوق

أحمد سعيد
=========
:)
منورني يا واحشني

بدراوى يقول...

جميلة اوووى القصيدة ديه
معظم قصائد مطر
تعجبنى جداً
بيقولوا هو عيان ربنا يشفيه

معتز شاهين - باحث تربوي يقول...

هكذا عهدنا من المبدع ارائع أحمد مطر

انتظر زيارتك لمدونتي .. تشرفني يابشمهندس

على فكرة انا من دمنهور انا كمان

ويبقى التواصل

سبهللة يقول...

هايلة
تسلم ايدك يا باشمهندس

مهندس مصري يقول...

بدراوي
======
هي عجبتني فعلاً بس مش عارف أي أخبار عنه حالياً

معتز شاهين
==========
أنا خلاص ضفت مدونتك عندي

سبهللة
=======
شكراً
:)
الله يسلمك